לתרומות לחץ כאן

קריאת עשרת בני המן כל הציבור בקול רם

שאלה:

המשנה ברורה בעקבות החיי-אדם אומרים כאחד שקריאת עשרת בני המן בקול ע"י הצבור 'אינו מנהג' כלומר מנהג סרק וקלוקל.
מצד שני נאמרו כל מיני פשטלך רובם כנראה בדרך בדיחותא ליישב מנהג קלוקל זה.
נוראות נפלאתי למצוא בלוח מנהגי אשכנז החדשים בא"י המונה בין הפסוקים שהציבור מקדים את הקורא גם את עשרת בני המן.
התרגלתי לראות בזה שכל אחד מנסה להראות לציבור את אורך נשימתו ואת יכולתו למשוך עד כדי אמירת הכל ללא הפסק נשימה.
מה דעת הרבנים בנדון זה. הורוני ושכמ"ה

תשובה:

נכון אמרת שכך דעת המשנה ברורה, אבל חלילה לזלזל במנהג העולם, הרי בערוך השלחן כבר הובא שכך נהגו, ומשום ששם עיקר הישועה, וכן ידוע בזה חידושו של הצפנת פענח, שכיון שיש באמירת תיבות אלו דין של "נשימה אחת" לא שייך בזה דין שומע כעונה [וזה כידוע תלוי במחלוקת המפורסמת בגדר דין שומע כעונה]. ומכל מקום הרי כבודו ידוע לי כאדם שזהיר מאוד בדקדוק המנהגים היאך דוקא כאן מבטל מנהג כל ישראל בחרי אף…

הצטרף לדיון

15 תגובות

  1. בלי להתווכח יותר מדי
    כמדומה שמנהגי עדות המזרח והמערב לא מכירים את זה. כך שזה לא 'כל ישראל'
    תימני אחד אמר לי שהציבור אומרים ויתלו את המן
    אמרתי לו שאשכנז מערב מנגנים פס' זה בניגון מיוחד.

  2. נראה לי שהטעם מפני שקוראים בנשימה אחת וזה כתוב בצורת אריח על גבי אריח, קל להגיע לכך שבעל הקורא מרוב מהירות קורא בע"פ את תיבות "ואת", לכן חוזרים הציבור על הפסוק לצאת י"ח.

  3. לא כל כך הבנתי, לפי הבן-איש חי צריך הקורא להצביע את כל ואת שיהיה שייך לאותו בן המן אם אריסי או ארידי למשל.
    גם אם קרא כל 'ואת' בע"פ הציבור יצאו י"ח
    קריאה בע"פ לא מוסיפה כלום
    אא"כ אתה מתכוון שאולי הוא דילג איזה ואת, או שהשומע לא שמע אחת מהם (אולי כי מישהו לחומרא מרעיש ומפוצץ לא רק בהמן אלא גם בבניו…)
    וזה הוא משלים בע"פ.
    ויושם לב שהמ"ב חוזר כמה וכמה פעמים שרצוי להחזיק מגילה כשרה לפניו.

  4. בעצם ענית ליוסף את מה שקצת הארכתי
    אלא שציינתי שלא תהיה תועלת מחזרה בע"פ על מלים שנקראו בע"פ
    אח"כ הוספתי שיתכן שבאמת השומע החסיר איזה 'ואת' בגלל הרעש, וזה באמת מעכב.
    ואם קרא בע"פ עובר לבעל הקריאה הוא הציל את עצמו
    הוספתי שיותר טוב אם השלמה זו נעשתה ממגילה כשרה

    ולסיכום לפי זה ירד קצת הקטרוג של החיי-אדם והמשנה ברורה על המנהג זה.

  5. מישהו שלח אלי
    בס' חשוקי חמד במס' ר"ה ל"ד כתוב:
    טעם שהקהל קוראים עשרת בני המן
    אמנם כל זה בארבעה פסוקים, אמנם יתכן שקריאת עשרת בני המן שאני, שהנה כתב במשנה ברורה (סימן תרצ ס"ק נב) בשם החיי אדם מה שנוהגין במקצת מקומות שכל הקהל אומרים עשרת בני המן, אינו מנהג, אלא הקורא יאמרם לבד, והשאר ישמעו כמו כל המגילה.
    אמנם מנהגנו שכל הקהל אומרו יחד ומצינו לזה ג' טעמים, א. בערוך השולחן (סימן תרצ סעיף כג) כתב שהציבור אומרים 'חמש מאות איש עד עשרת' משום דבזה הוה עיקר הישועה. ב. בספר יסוד ושורש העבודה (שער יב פרק חמישי) כתב, ויש להזהר מאוד לקרות שמות של עשרת בני המן ככתבן, כי שמעתי רבים בשביל שקוראין אותם בנשימה אחת כדינו, אינם נזהרים לקרות התיבות ככתבן, ויש להזהר בזה מאוד, ואף מי שבכל המגילה שומע מש"ץ, מכל מקום עשרת בני המן יקרא בעצמו, כי מן הנמנע הוא להיות שומע מפי הקורא לגודל מהירות הקורא לקראן בנשימה אחת, לכן יקרא בעצמו עד סיום הפסוק, ובביזה לא שלחו את ידם, עכ"ל. והגר"ש דבליצקי ז"ל בספרו זה השולחן (ח"א סימן תרצ) כתב שמשום זה נוסד המנהג שכל הקהל קוראים עשרת בני המן, מכיון שהקורא אומר העשרת בני המן בנשימה אחת כדין, והדבר קשה מאד לשמוע אז ממנו כל מלה ומלה, ובפרט שיש קוראים שממש בולעים שם את כל התיבות כידוע, ועל כן נתקן שכל אחד יאמר אז לעצמו העשרת בני המן, ואפילו מי שאינו אומרם ממגילה כשרה, גם כן יוצא כדין מיעוטה בעל פה. ג. בצפנת פענח (הפלאה עמוד נז טור א) כתב שלכן אומרים עשרת בני המן כל אחד בעצמו, ואין יוצאים מהקורא, משום דמבואר במגילה דף טז ע"ב, דצריך לאמרן בנשימה אחת, ובזה לא שייך לצאת על ידי אחר. [אמנם עדיין צ"ע שהרי גם הקריאה מתוך החומש היא קריאה של בדיעבד, וגם אם לא שמע בנשימה אחת יצא בדיעבד, ומאי אולמיה דהאי בדיעבד של קריאה בתוך החומש, מאי הקריאה בנשימה אחת].
    לאור זאת, יתכן שבעשרת בני המן, הקהל כן מכוונים לצאת ידי חובתם, או משום שחוששים שמא לא ישמעו כל מילה מהחזן, או כדי לצאת גם ידי נשימה אחת, ולכן כיון שכוונו לצאת ידי חובתם בקריאת עשרת בני המן, אולי יצאו ידי חובתם, ואין צריך לקרותו שוב.
    ע"כ חשוקי חמד
    ואני מוסיף. וכל זה איננו שוה שלי

  6. אני לפעמים משתמש גם בביטוי
    וכדי בזיון וקצף
    שלמ"ד אומרו הוא מוטציה של מי שאמר
    וכל זה איננו שוה לי
    לגופו של עניין מישהו אמר
    עם קושיות אני יכול להתמודד, עם תירוצים זה הרבה יותר קשה.
    כל שאני שומע הוא תירוצים למנהג סרק

  7. השערה:

    אולי פשוט הקורא היה עוצר מעט לפני קריאת עשרת בני המן כדי לשאוף אויר, והקהל חשבו שהוא עוצר כמו לפני 'איש יהודי' ושאר הפסוקים שהקהל מקדים לומר קודם הקורא, ופשוט התחילו לקרוא את עשרת בני המן…

  8. ״אולי פשוט הקורא היה עוצר מעט לפני קריאת עשרת בני המן כדי לשאוף אויר, והקהל חשבו שהוא עוצר כמו לפני 'איש יהודי' ושאר הפסוקים שהקהל מקדים לומר קודם הקורא, ופשוט התחילו לקרוא את עשרת בני המן״
    הסברא הזאת מובאת בשם הסבא של הרב ד״ר צבי רון במאמרו המקיף שהתפרסם בהמעין אודות מנהג אמירת עשרת בני המן ע״י הקהל:
    https://www.machonso.org/hamaayan/?gilayon=40&id=1195

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל