לתרומות לחץ כאן

שואלין ודורשין בזמנינו

שאלה:

מה רמת החובה ההלכתית של שואלין ודורשין שלושים יום קודם החג בזמנינו [שיש גישה בשעת מעשה לספרים ולמוצי"ם וכד']. צריך ממש להספיק לעבור על כל ההלכות ופרטיהם [למשל דיני אפית מצה. דיני הגעלת כלים] או מספיק ללמוד תמצית של עיקרי הדברים הנוגעים למעשה.
האם צריך ללמוד כל יום מהשלושים. כמה זמן צריך להקציב? כי מי שרוצה ממש לדעת הכל, זה פרויקט של הרבה יותר משלושים יום…
האם צריך לדעת בצורה מפורטת כמו משנ"ב ופוסקי זמנינו, או מספיק למשל ספר כמו קיצוש"ע או קיצור אחר.
השאלה על פסח, אך גם על חגים אחרים, למשל לדעות שצריך גם בפורים, האם צריך ללמוד גם הלכות כתיבת מגילה וכד'.

תשובה:

שלום וברכה

החיוב ללמוד שלושים יום קודם החג, אין פירושו להקיף ולשלוט בכל דיני הפסח, שהרי זה בלתי אפשרי… לימוד הלכות פסח בצורה רצינית הוא פרויקט הקובע מקום לעצמו ולא די בחודש הכולל את כל העיסוקים הרגילים… אלא הכוונה שבכך שאדם מקדיש בחודש הזה כל יום מזמנו ללימוד הלכות פסח בהלכה פסוקה, הוא יבוא לחג מוכן יותר וידע יותר את המעשה שיעשה. וכדאי לבחור מה שיותר נוגע למעשה כדי באמת לבוא מוכן ככל שניתן.

שבת שלום ומבורך.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. וצריך ממש כל יום מימי השלושים יום. או מספיק לשבת יום אחד ולעבור במהירות על עיקרי ההלכות. הרי בעצם הקדשת כמה שעות ביום אחד שקולה לכמה דקות כל יום מימי השלושים יום.

  2. שאלותיך סותרות זו לזו… כיון שכאמור בלאו הכי מה שנלמד אינו מספיק, אם כן מה מקום יש לומר אלמד יום אחד כמה שעות ושלום עלי נפשי, צריך להשתדל בחודש זה ככל שמתאפשר ללימוד ההלכות, וכל המוסיף שכרו מושלם מן השמים.

  3. השאלות לא סותרות. כי בהנחה שממילא לא נדרש לימוד מקסימלי. וביותר מזה גם לא נדרש לימוד כפי כוחו. שהרי לא שמענו שאברך שלומד כל היום יחליף כל סדר לימודו להלכות פסח. על כרחך נדרש משהו כדי להגיע מוכן לפסח באופן ראוי. ולכן אם למשל לאדם רגיל מספיק כ10 דק' ביום. לא הגיוני שמאברך ידרש כמה שעות….ולכן אם ממילא הנדרש הוא רק כמה דקות באופן יחסי. אם כן כמות זו ניתן "להמיר" ליום אחד רציני…כך ההגיון..
    זה הרי לא חיוב ק"ש שיש חיוב ביום ובלילה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל