לתרומות לחץ כאן

השקפה לגבי האינטרנט

שאלה:

יש דבר שמאוד מבלבל אותי. שמסתכלים על חתימות הרבנים רואים שהם מתנגדים בכל תוקף, ומתירים רק לצורכי פרנסה, ובתנאי שיהיה אינטרנט מסנן, בהצנע, וללא גישה לילדים.

ולמעשה, רואים יהודים חרדים מסתובבים אם אייפון וטענתם שהרב התיר להם לצורכי פרנסה. אני באמת שואל האם רב מתיר להם להשתמש לכל העניינים להזמנות של קניות, אפלקציות וכו', עניני בילוי וכו' או רק לענייני פרנסתם?

האם הרבנים מתירים רק מחשב בחדרי חדרים, או גם אייפון שגורם לכל הציבור סימני שאלה ובפרט שרואים אותם משתמשים לצרכים שלא קשורים לפרנסה

השאלה אינה נובעת ממקום של להטיף מוסר וכדומה, אלא אני מעוניין שפעם אחת ולתמיד להבין מה האמת הצרופה מאחורי זה, כיון שאני רואה סתירה גדולה בין פסקי הרבנים למה שטוענים המשתמשים ששאלו אותם
תודה

תשובה:

אצל כל אדם זה שונה, ואין לדמות צרכי אדם אחד למשנהו, באופן עקרוני אני מסכים איתך, שמי שיכול להסתדר עם מחשב ולא עם נייד זה הכי טוב, במחשב ניתן לשמור להתנהל עניני, הנייד נהיה מיד כלי בידור והווטצאפ והאדם נהיה מכור ומשועבד לזה, ממש לא מוצלח.

הצטרף לדיון

14 תגובות

  1. אני שמעתי אנשים שאומרים שמרגישים שזה ממש מסירות נפש לא להכניס, ואני בטוח שאם יש היתר בדבר הם גם היו משתמשים באייפון, והם לא עושים את זה כיון שחושבים שאין היתר כלל בדבר וכנגד רואים שכנים שמשתמשים לכל צורכיהם, וזה מבלבל אותם, לכן רציתי לדעת דעת תורה צרופה בזה

  2. דעתי העניה מאוד פשוטה, כל מי שיכול לברוח מהניידים אפילו המוגנים ולהשתמש בטלפון פשוט, אינו מוסר נפשו אלא מציל נפשו משיעבוד לכל הזבל…

  3. אני מסכים אם הרב, אבל זה נכון לרב שיש לו דעת תורה ב"ה, אבל אנשים ובעיקר נשים מתמודדים מה שמחזיק אותם זה פסקי הרבנים, והם מרגישים את השקר מול העיניים, וקשה לשמוע השכם והערב הרב התיר לי. ולכן אני מחפש דברים ברורים. האם הרבנים מתירים בילוים אתרי קניות וכו'? הם רואים את השכנים שחוסכים מאות שקלים בקניות שמגיעים עד הבית, כאשר הם צריכים להסתובב עם הילדים בחניות, ולשלם יקר (אני מסכים שעדיף ועדיף גם אם כל ההטבות להימנע, אבל לצערנו הציבור מבולבל)

  4. בילויים ודאי שלא, חד משמעי! לגבי קניות, אומר לך את האמת, אינני מאמין שניתן לומר לאדם שמחזיק כזה מכשיר תשתמש בו רק לעבודה ואת הקניות תעשה בדרך אחרת, זה מגוחך, לכן מי שמקבל החלטה שהוא זקוק לכזה טלפון חייב לקחת בחשבון שזה ישמש אותו גם לקניות. וכמובן חובה שיהיה הגנה שיש לה הכשר של ועדת הרבנים.

  5. אני מרגיש משהו מגוחך, כי הציבור שאין להם היו רוצים את האפשרות הזאת, וכי חוטא נשכר? וכי בגלל שהוא נצרך לצרכי פרנסה, ירויח ויחסוך הרבה זמן וכסף , הרב לא מרגיש את העול?!
    וחוץ מזה הבילבול שהוא גורם לציבור, ווזה שאנשים בגלל זה גולשים מגיעים ח"ו לעבירות, זה לא נלקח בחשבון

    וכן לא הבנתי מה הכונה 'מי שמקבל החלטה' אין לנו רבנים, אנחנו עושים ככל העולה על ליבנו?!
    מחליה על ההתבטאות, פשוט הנושא כאוב

  6. לא אמרתי שיקבל החלטתו לבדו, יתייעץ עם רבו, אבל מה שאמרתי שים לב ותחשוב על כך, שמי שמכניס אינטרנט הביתה או בטלפון, הוא בהחלט מציב לעצמו נסיונות שלא היו לו קודם, ומציב בפני עצמו קשיים רוחניים, זה לא חוטא נשכר, זה אדם שמביא על עצמו נסיונות מפסיד, אבל זו המציאות, ואדרבה, זה צריך לשמח את מי שלא מכניס הביתה, שידע שהוא מונע עצמו מנסיונות.

  7. אמת לאמיתה. וברור לי כמו הרב שכולו הפסד, אבל אני שוב אומר אצל אנשים שאינם רמי מעלה כמו הרב, הרב יודע מה זה עושה להם בלב, ואני חוזר להתחלה למה כלפי חוץ הכל אסור. ובשטח הרבה מאוד מהציבור מקבלים התרים (אם בכלל) ועושים ככל העולה על רוחם, והציבור מתבלבל, ואין שום דבר ברור. כ

  8. כי לא כולם מתייעצים, וכי מה אתה רוצה, שרבי חיים קנייבסקי ילבש מדי משטרה ויחפש אנשים עם טלפון לשאול למה יש להם כזה? לא צריך להתבלבל, צריך ללכת לרב המקובל עליכם ולהתייעץ איתו במנוחה באופן פרטני לגבי הצרכים שלכם.

  9. ישר כח גדול לרב
    רק חסר לי תשובה, הרי מה שאני או אחר משתמש בריש גלי גורם בצורה ישירה או עקיפה לאנשים אחרים גם לרכוש, ויש הנכשלים בעבירות חמורות. וכי לא נכון שבכל גווני להתיר רק בהצנע, ורק לצורכי פרנס גרידא, ולא לקניות וק"ו בילויים

  10. בילויים ודאי שלו, זה כשל חינוכי חמור וגם רוחני. לגבי קניות, לטעמי אין טעם לומר לאדם, מה שנוגע לעבודה תעשה, אבל לבנק שלך תמתין בטלפון, זה לא עובד, כשעושים תקנות צריך גם להיות פרקטי ולהבין לנפש האדם, מה יתכן ומה אפשרי ומה יעיל, רק הזכרתי שאת כל זה צריך גם להכני בשיקול האם לקנות טלפון כזה, כלומר מיש מדמיין שיקנה וישתמש רק לעבודה אינו מבין מה הוא המכשיר הזה… בקיצור מה שאתה מציע אינו מעשי.

  11. קראתי את כל הדיון בין הרב, למגיבים, (למרות שזה דיון ישן בתאריך) נראה לי שסיכום העניין הוא, שהעולם ירוד, וזה משפיע גם על הציבור החרדי, העולם משתמש המון באלקטרוניקה וזה משפיע על הציבור החרדי, לכן ברור שכמה שפחות להיות משועבד לאלקטרוניקה זה טוב, משום בזבוז זמן, והתמכרות יתר. אבל הבעיה החמורה היא שכמעט בכל מקום באינטרנט יש תמונות או סרטוני נשים פרוצות פחות או יותר, והרגיל בזה העניין הכי חשוב והבסיסי ביהדות נפגם לו, וגם שמוריד הקשר ישירות עם בניו ואשתו וכו'…לכן לצרכי פרנסה, זה מתיר בהיתר רב, את עניין הבזבוז זמן, אבל את עניין הפריצות, אין היתר כמו שאין היתר לעבוד עבודה זרה בשביל פרנסה. ולכן צריך שעל באמת לא יהיו תמונות נשים, ואפילו צנועות, כי מי היתיר להכניס ניסיון יום יום של התבוננות האסורה אפילו בצנועה.
    עד כאן זה מכשירים עם גוגל וכדומה, (דפדפן), שלפי הידע של נפטרי הכי מסונן, במחשבים. אבל מכשירים כגון של הדרן (ללא גוגל אתרים, שיש בחלק אתרים עם נשים קצת, הם לא הצליחו הרמתי בזה), אלא רק עם אפליקציות (מרכז האפליקציות), לפי המסלול המתאים (כגון אברך או סתם בן אדם שלא זקוק לצרכים עבודה, או אישה שצריכה רק דברים מאוד מסוימים), ואם זה לא נהפך להיות הפלאפון האישי (ובתנאי שעל באמת אין תמונות נשים), אני יודע שיש רבנים שאם יגשו אליהם הם יתירו, אבל ודאי שאם יש תמונות נשים, בזבוז זמן, בעיה של מראית העין, יהיה בעיה. וכמובן הכל בסוף עם דעת תורה אמיתית, וקרובה.
    ועניין הפלאפון או מחשב, זה עניין של איך יותר נצרך, ועניים טכני של יותר בזבוז זמן, ושל מראית העין, (פעמיים).
    והכלל בכל זה שכל אחד מכיר את עצמו ואת בוראו, ובשילוב עם דעת תורה, יצליח לא להיכשל לא במראות אסורות ולא בביזבוז הזמן שלא לצורכי החיים, והנפש.

    האם אני צודק הרב??

  12. אדם שבאמת ובתמים מעוניין לחסוך זמן יקר בחייו, הוא רוצה אינטרנט כדי לחסוך זמן ולעשות קניות דרך האינטרנט, לחסוך זמן לקנות בגדים במקום להסתובב, לנהל את חשבון הבנק דרך האינטרנט, לשמוע שיעורים וכדו'.. בקיצור, הוא מעוניין להפיק רק את התועלת שיש באינטרנט, והוא יעשה את כל החסימות האפשרויות, האם לאדם כזה אפשר להמליץ לו להשתמש באינטרנט, או גם באופן כזה שב ואל תעשה עדיף, וא"כ אשמח לדעת למה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל