לתרומות לחץ כאן

הטמנה בשבת על הפלטה / חזרה על הפלטה בשבת / בישול במאכל שיש בו רטב

שאלה:

שלום רב, אם יש סירים על הפלטה שמכוסים מלפני שבת בשתי שמיכות מותר בשבת להכניס חלה, שנמצאת בשקית ניילון, להתחמם מעל לסירים, בין השמיכה הראשונה לשנייה?
בנוסף, האם מותר לחמם בשבת בבוקר סיר על הפלטה שהיה לפני כן במקרר, ולכסות אותו בשמיכה? במידה ולא, האם כאשר הוא מונח על הפלטה ומכוסה כבר מלפני שבת והוכנס בשבת למקרר, מותר להחזיר אותו בשבת בבוקר לפלטה ולכסות?

תודה רבה ויישר כוח.

תשובה:

שלום וברכה

אסור לכסות את החלה לגמרי, רק באופן חלקי [ולכן גם יש להוציאה מהניילון אא"כ תפקידו רק למנוע פירורים] שכן הגם שלגבי הסירים זו רק הטמנה במקצת כי זה מונח רק מלמעלה, היא הרי מוטמנת לגמרי וזה אסור. חשוב לציין שלמנהג הספרדים גם הטמנה במקצת אסורה, כלומר לא מניחים בכלל מגבת על הסיר בשבת.

לגבי סיר מהמקרר יש לנו שתי בעיות: ראשית אם יש שם רוטב יש לנו איסור בישול, כיון שלמרות שאין בישול אחר בישול, בלח שהצטנן יש בישול אחר בישול. לדעת רוב פוסקי זמנינו וכפי המבואר במשנה ברורה, דין זה נאמר גם כאשר רוב המאכל יבש ומיעוטו רק רוטב, אמנם לדעת הגר"ע יוסף איסור בישול קיים רק כאשר הרוטב הוא חלק משמעותי ומהותי במאכל.

בעיה שניה, איסור חזרה, לדעת רבים מפוסקי זמנינו גם על פלטה חשמלית אסור להניח בשבת מאכל ישירות על הפלטה, משום שנראה כמבשל, גם אם אין בו איסור בישול אלא הוא יבש לגמרי וכו', כך סברו הגרי"ש אלישיב הגר"ש וואזנר הגרש"ז אויערבך ועוד רבים. לדבריהם מותר להניח על הפלטה רק מה שמתקיים בו כל "תנאי דין חזרה" שהסיר היה על הפלטה, הסרתי אותו על דעת להחזירו מיד, ולא הנחתי אותו בנתיים בשום מקום… אמנם הגר"מ פיינשטין הסתפק בזה, שאפשר שכיון שלא רגילים לבשל על פלטה חשמלית אין בזה איסור חזרה ואם המאכל יבש מותר, וכן דעת הגר"ע יוסף להלכה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה על התשובה המהירה והמפורטת.
    בחלק הראשון הרב כתב: "שלמנהג הספרדים גם הטמנה במקצת אסורה, כלומר לא מניחים בכלל מגבת על הסיר בשבת" זה בשבת עצמה נכון? אבל לפני שבת מותר לדעת הספרדים הטמנה במקצת?
    לגבי התשובה על הסיר מהמקרר אז להבנתי מהתשובה, לדעת הרב עובדיה יוסף, אם התבשיל רובו יבש מותר להחזיר לחממו על הפלטה אחרי שהיה בקירור? (כמובן שכבר בושל כל צרכו) במידה וכן, אסור לכסות לדעת הספרדים נכון?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל