לתרומות לחץ כאן

שימוש בסיר לבישול איטי בשבת

שאלה:

ישנם שני סוגי סיר לבישול איטי – "קראק-פוט" יש עם הבסיס הנמוך מאוד שמכסה רק את החלק המאוד תחתון של הסיר ויש את הגדול יותר שמכסה את כל הסיר. האם ישנה עדיפות לקטן? האם הגדול הינו לכתחילה? האם אין בזה שאלה של הטמנה? או כל שאלה אחרת? מה התנאים לשימוש בו או עיצה להימנע מחששות? האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים?

תשובה:

שלום רב.

סיר כזה אכן בעייתי מאוד מבחינת שבת כפי שנפרט, הדרך להשתמש בו בשבת היא רק כאשר תניח קדרה נוספת מפח בין גופי החימום לקדרת החרס [במידת האפשר, אני מניח שיש קצת בעיה של מקום…]. אינני יודע אם הקטן מותר יותר מהגדול.

מקורות:

בסיר כזה עלולים להכשל הן באיסור שהייה הן באיסור חזרה והן באיסור הטמנה. כאשר התבשיל אינו מבושל כל צרכו הרי שיש כאן שהייה על כירה שאינה גרופה וקטומה, ומשום כך אסורה גם החזרת הקדרה לאש בשבת, ומלבד זאת לדעת הגרש"ז אויערבך זצ"ל והגרי"ש אלישיב זצ"ל יש כאן גם איסור הטמנה, ואף שמלמעלה הוא גלוי, לא נחשב הדבר כהטמנה במקצת שמותר למנהג האשכנזים, כיון שכך הוא דרך השימוש בסיר כזה גם בימות החול. הגר"ש וואזנר מפקפק בכך, ומכל מקום ודאי יש לחשוש לדעתם. במקרה שמניחים קדרת פח באמצע כל החששות בטלים, כיון שעל ידי הקדרה האש נחשבת גרופה וקטומה וכמו כן מחמת מיעוט החום ניתן להחשיב דבר כזה כהטמנה במקצת.

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. כלומר אם אכניס לשם קופסת שימורים והסיר יעמוד עליו זה בסדר? הרב ציין שבקטן גם יש בעיה, מהי? כלום שם לא מכוסה? יצויין שהאוכל כבר מבושל כל צרכו בכניסת השבת

  2. בסיר קטן זה אולי יעזור, ואסביר, גם בסיר קטן זה לא נחשב כירה גרופה וקטומה לכאורה, וממילא כאשר האוכל לא מבושל כל צרכו אסור, אמנם אם תכסה את הגוף חימום או תגביה את הסיר הרבה מעליו כמו בשימורים זה יעזור. בגדול לכאורה זה מקיף גם אם תגביה מעט.

  3. מחילה על ההטרדה אך…

    האוכל הרי מבושל כל צרכו (לא מתחילים בישולים ברגע האחרון…) כך שאין בעיה של השהיה. רק הטמנה. וכשמגביהים כך שרק 3/4 סיר מכוסה – האין זה נחשב כהטמנה במקצת?

  4. בדרך כלל משתמשים בסיר זה כדי להמשיך בישול אבל אם זה מבושל אכן אין בעיית שהייה, לגבי הטמנה אינני יודע לנקוב בשיעור מדוייק, אבל חייב להיות שיעור חשוב מגולה, ראה ארחות שבת פרק ב סעי' עט-פ בענין זה, אם רבע מגולה וגם אין כיסוי על המכסה נראה שאין בעיית הטמנה.

  5. האם יהא מותר השימוש בקראקפוט כאשר כל האוכל בסיר עדיין חי לגמרי. (לא התחיל בישול כלל) ואני מחברו עם שעון שבת שיתחיל לעבוד ממש לפני השקיעה ויפסיקו בשבת ביום לפני הסעודה ? או שגם בזה יש איסור בעייתי כלשהו?

  6. בסיר שלנו בבית החום גם מהדפנות האם יהיה מותר לעטוף בנייר כסף בכל כיוון שיחשב גרוף וקטום
    כמו שלדעת הרב אלישיב נייר כסף מעל הפלטה מועיל לעשותו גרוף וקטום או שיש חילוק

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל