לתרומות לחץ כאן

שיעור לבעלי תשובה

שאלה:

שלום וברכה
אני הקטן זכיתי והומלצתי ע"י אחד מגדולי הרבנים באזורנו למסור שיעור לבעלי תשובה במדרשה בנושא סדר קדימה בברכות (לכבוד טו בשבט שעבר עלינו לטובה)
כבוד הרבנים יודעים כמה אני קנאי למסורת אבותי ולפסיקותיו של מרן הרב עובדיה זצ"ל ואני משתדל למסור נפש על העברת דרכו ומורשתו ופסיקותיו.

והנה מצאתי עצמי נותן את השיעור לאחר שהכנתי אותו במחשבה ובהקפדה, וכיוון שרוב ככל המשתתפים כנראה היו מבני אשכנז אז לא ציינתי שבני ספרד אינם חייבים להקדים את ברכה הגפן לברכות העץ והאדמה, ולא ציינתי שלפי הרב עובדיה פרי שברכתו שהחיינו קודם למין שבעה אפילו. התאמתי עצמי לתבנית הרצויה לפי קהל המשתתפים.

האם להבא כדאי לי להזכיר גם לבני אשכנז שלספרדים יש לנהוג כנ"ל או להסתפק בהלכות המותאמות לקהל היעד?

אגב לבני ספרד אם יש לפניו פרי עץ ופרי אדמה, יקדים איזה מהם שירצה…

כמה שוני יש ביננו, ובכל זאת, כולנו יהודים, כולנו אהובים וכולנו אחים!

תשובה:

שלום וברכה

תלמד הכל, תעשיר אותם בכל ידע שיש לך, תעסוק גם בסברות, תעלה גם פרדוקסים ושאלות מצויות, עדיף שהשיעור יהיה מעניין מאשר לדחוף בו את כל הפרטים האפשריים. תעשה אותו מעשי, עם סיפורים חידות ודוגמאות, וככל שתביא יותר ידע דוקא יעשה תחושה של מלאות, פסקי הלכות קצרים וחתוכים גם נשכחים וגם לא מספיק מושכים את הלב. אל תהיה בלחץ שאוי ואבוי אם לא אומר להם ברור כל דבר מה לעשות הם לא יעשו כמו שצריך, תתרווח, בלי לחץ, תחשוב בעיקר איך לגרום להם ליהנות ולאהוב את הלימוד, וכך גם יתחברו יותר גם יזכרו יותר וגם הכל יהיה להם חי יותר.

בהצלחה רבה מאוד.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. דברי הרב נכונים ומאירים.
    אך לבעלי תשובה יתכן שעדיף להשתמש פחות במושגים של "אשכנזים" ו"ספרדים". יש הרבה ספרדים שחזרו בתשובה דרך אשכנזים, ויש גם הרבה להיפך. בדרך כלל (עד כמה שידוע לי) ההוראה היא לנהוג כפי הקהילה אליה הוא משתייך, או לפי הרב שמדריך אותו (יש בזה איזה הגיון. סביר להניח שהוא מארח אותו לפעמים בשבתות, וכדומה). אולי עדיף לומר להם "הנוהגים כשיטת …" (אא"כ זה יותר יבלבל אותם).

  2. באתר דין רגילים להורות שבעלי תשובה מחוייבים למנהגי אבותיהם. מנהג אבות אינו תלוי באב הביולוגי אלא בהשתייכות הקהילתית, ובזמנינו היא תלויה בדרך כלל בעדה. במקרים נדירים שאדם באמת משתייך מאוד לקהילה ספציפית מלוכדת [לא מצוי כל כך בארץ] אזי אתה צודק כמובן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל