לתרומות לחץ כאן

חובת קידוש על אשה בשבת בבוקר לפני תפילה

שאלה:

שבוע טוב.
שתי שאלות בעניין.1) אשה שאינה רגילה להתפלל בכל יום אלא רק בשבת בבוקר , ורוצה לאכול עוגה עם הקפה או תה בבקר לפני התפילה, האם היא חייבת לעשות קידוש קודם או יכולה לאכול בלי קידוש תחילה או חובת קידוש חלה עליה רק לאחר התפילה ויכולה לאכול לפני התפילה? והאם קיים הבדל בהלכה בין אשה ספרדיה לאשה אשכנזיה. 2) אשה או בחורה שרגילה להתפלל כל יום שלוש תפילות , ובבקר לפני תפילת שחרית היא רגילה לשתות נס קפה ,האם בשבת בבקר היא צריכה להחמיר ולא לשתות לפני שתתפלל ותעשה קידוש או אין הבדל בזה בין איש לאשה שרגילה להתפלל ויכולה גם בשבת לשתות את הקפה שלה לפני שתתפלל כמו שנוהגים רבים בזמנינו להקל ולשתות לפני תפילה לישובי דעתא לפני התפילה או אם יודעים שירגשו חולשה תוך כדי התפילה אם לא ישתו.והאם יש הבדל בזה בין ספרדים לאשכנזים.
בברכה רבה

תשובה:

שלום וברכה

מעיקר הדין לדעת רוב הפוסקים, אשה שלא מקפידה להתפלל שחרית בקביעות, אם בירכה ברכות בשחר הרי היא חייבת בקידוש ואינה יכולה לאכול בלא קידוש. לפני ברכות השחר ודאי מותר לה לשתות, כי בבקשה אחת ודאי אשה חייבת. אבל אם היא מתפללת כל יום זמן קידוש שלה הוא אחרי התפילה. בשו"ת אגרות משה חידש שכיון שאשה משועבדת לסעוד עם בעלה היא פטורה מקידוש עד שיהיה זמן סעודה אצלו, אולם כבר תמהו על דבריו, שהרי אף שהיא משועבדת לאכול עמו את הסעודה העיקרית ודאי מותר לה לאכול מזונות גם בלעדיו… ודי בכך לבד כדי לחייבה בקידוש. לכן כאמור, אין לאשה זו לאכול אחרי ברכות השחר בלא קידוש, ולאידך גיסא, אם אכלה פת, לא נראה שהיא חייבת לאכול שוב פת, ונראה שבזה גם האגרות משה יודה, כי אף אם ביטלה משיעבודה לבעלה זה לא מפקיע את קיום מצות סעודת שבת שכבר עשתה.

מקורות:

ראה כאן בהרחבה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בבוקר אין לקדש על הפת. עדיך על חמר מדינה [לא פשוט להגדיר בזמנינו מה הוא חמר מדינה].
    שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן רעב סעיף ט
    סעיף ט
    (ל') יב] ה'> במקום שאין יין ז'} [ז] מצוי, י"א ו * (כד) שמקדשים על שכר (כה) ושאר משקין, (כו) חוץ מן המים. (מ') וי"א שאין מקדשין. (נ') (כז) ולהרא"ש, בלילה לא יקדש על השכר יג] ו'> אלא ז (כח) על הפת, ט') ז'> ובבקר יותר <ו> (כט) טוב לקדש (ל) על השכר, שיברך עליו (לא) שהכל קודם ברכת המוציא, שאם יברך על הפת תחלה ט'] אין כאן שום שינוי, ודברי טעם הם. הגה: וכן המנהג פשוט כדברי הרא"ש. יד] * ואם יין בעיר, ח (לב) לא יקדש על הפת. ט טו] ומי שאינו שותה יין משום נדר, (לג) יכול לקדש עליו י'] וישתו אחרים המסובין עמו; ואם אין אחרים עמו יקדש על הפת ולא על היין, ח'> (לד) או ישמע קידוש מאחרים. (הגהות מיימוני פרק כ"ט דמחזר אחר יין ותשובת מיימוני סוף הפלאה סי' ד' דיקדש על הפת לכן צ"ל החילוק אם אוכל לבדו ואם אוכל עם אחרים).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל