לתרומות לחץ כאן

חרקים בתותים

שאלה:

שלום הרב,
1) אם בתוך הקופסא שהייתה במוכנה היה כמו סלט בורגול אם חמוציות(בהכשר הבד"ץ בית יוסף), אך הקופסא הייתה סגורה בעיקר אם מדבקה שמקיפה את חלקה מלמעלה אך המכסה עצמו היה ממש קצת פתוח(כאילו לא סגורה עד הסוף, רווח של סנטימטר או פחות).
צריך לחשוש שיכל להיכנס חרק?
3) פירות קפואים בהכשר הבד"ץ מחזיקי הדת, שכתוב על השקית של התותים הקפואים, שחייבים לטוחנם. אין כאן את הענין של ביטול לכתחילה? או כאשר ההכשר הוא בד"ץ הם חשבו על זה והכן מותר?
מדוע תותים רגילים אפשר לאכול וקפואים נגועים?
4) אם בשמע ישראל בפסוק אל מלך נאמן היד שלי לא הייתה על העינים כבר. זה מעכב?
סליחה הרב על כל השאלות ותודה רבה הרב.

תשובה:

את שאלתך בדיני ממונות תשלח שוב בנפרד, זה הולך לרב הדיין וזה יהיה יותר נוח כך, מחקתי אותה.

1. לא צריך לחשוש.

2. בדיוק לכן הם קפואים, שאז בעצם זה לא מוחזק באופן ודאי כנגוע ומותר לטחון. אני אישית לא קונה כאלו דברים שחייבים לטחון… לפעמים לא נטחן לגמרי… אבל מותר לקנות ולטחון היטב. ומי אמר שתותים רגילים אפשר לאכול? לדברי הרב משה ויא שליט"א תות זה מאכל נגוע מאוד, והאקריות שמאפיינות אותו דומות מאוד לנקודות הטבעיות שלו ולכן קשה מאוד להבחין בהן, דומני שתות לא בא אל פי זה שנים רבות. 

3. אין חיוב לשים יד על העיניים זה רק מנהג כדי לסייע לכוונה ויש בזה גם ענין על פי סוד, אבל זה לא חיוב ובודאי יוצאים ידי חובה.

ערב מבורך.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. לגבי התותים, לא רק לדעת הרב משה ויא שליט"א, גם לדברי רבנים מומחי כשרות נוספים התותים מאוד נגועים!!
    יש מתעקשים שלא לותר על התותים, וקונים בהשגחה מיוחדת של גידול מבוקר), חותכים את עלי הכותרת של התות עם קצת מבשר הפרי, חוצים את התות לשניים, משרים במי סבון, שוטפים היטב תחת זרם חזק אחרי ההשריה תוך שפשפוף חזק של בשר הפרי (ויש משתמשים במברשת שיניים להבריש את כל התות) ורק אז אוכלים.

    השתעבדות גדולה מדי לטעמי.
    גם לפי לא נכנס תות שנים ארוכות.
    אני אישית נמנע גם מברוקולי וכרובית.

    ויודעים מה? השמיים לא נפלו, אני חי מצויין בלי תותים!

    אגב, אם התותים קפואים מה יועיל? זה מקפיא את התולעים בפרי…

  2. מסכים, למעט נקודה אחת, יש תותים קפואים בגידול מיוחד שמוחזקים כנקיים, נראה לי בהכשר הרב רובין, זה לא נמכר בחנויות בדרך כלל אלא במוקדים שונים, אבל אתה צודק, מה דחוף… אגב כרובית יש לפעמים מגידול מיוחד, אבל הם כל כך מתקשים לגדל את זה נקי, שזה גם לא מצוי בחנויות אלא לעיתים רחוקות, אבל כשיש אפשר לקנות בכשרות מוסמכת בפיקוח לגבי חרקים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל