שאלה:
מה הברכה על מרק ירקות שריסקו אותם והם לא ניכרים ("מרק כתום")? הרי אם היינו אוכלים את הירקות כעת ברכתם היתה שהכל. האם גם המרק הופך לשהכל או שמא כיון שבשעת הבישול זה היה האדמה הרי שהריסוק שלאחריו כבר לא משנה את הברכה?
תשובה:
המים תמיד טפלים לירק, וממילא הברכה באופן זה היא שהכל.
במה זה שונה ממרק ירקות רגיל שמוציאים ממנו את הריקות ואוכלים רק את המרק ומברכים עליו האדמה?
ם ששם הוא גם טפל לירקות בהם נתבשל גם אם אתה לא אוכל אותם עכשיו, והם ברכתם אדמה.
בכל מקרה המרק הרי טפל לירקות וקיבל טעם חזק מהם כך שגם אם אוכל רק את המרק אצטרך לברך האדמה. אז מאי נפק"מ מה קורה עם הירקות כעת. אם הירקות עדיין קיימים או שנאכלו כולם אברך האדמה אך אם הם נטחנו כבר זה ישנה את ברכת המרק? מדוע?
הרעיון של מי שלקות אינו שהמים קיבלו דין ברכה משלהם, אלא שמחמת טעם הירקות שניתן בהם הם טפלים להם ודינם כמותם.
השאר תגובה