לתרומות לחץ כאן

השתתפות שכנים בהרחבת בית

שאלה:

בס"ד
בדירה שלי יש חלל בגובה 2 קומות מאחורי הדירה, שהחלק העליון של החלל שייך לי והחלק התחתון שייך לדייר שגר מתחתי.
עכשיו אני מעוניין להרחיב את הדירה ולעשות רצפת ביטון שיפריד בין החלל התחתון ששייך לדייר שמתחתי, לבין החלל העליון ששייך לי.
כדי לעשות את הרצפה צריך לחפור ולעשות עמודים בחלק של הדייר מתחתי.
מצד אחד, הדייר מתחתי טוען שהוא לא צריך לשלם חצי מהעלויות בגלל שמצידו הוא יכול לבנות תקרה מפנלית (מבניה קלה) שעולה יותר זול, וגם שהוא מפסיד מקום בחלל שלו בגלל העמודים שיצטרכו לעשות בקומה שלו,
מצד שני, אני טוען שצריך לחלק את העלויות שווה בשווה בין שנינו עקב זה שסוף סוף הוא מרוויח תקרה מביטון ששווה הרבה יותר מבניה קלה, וגם לגבי העמודים הוא ממילא חייב לעשות את זה לתקרה שלו ועכשיו הוא רק מנסה לסחוט אותי שאשלם יותר.

השאלה מה הדין?
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

השכן התחתון לא יכול לבנות תקרה מפנלית או בנייה קלה אחרת, הוא כשותף חייב לחלוק את החלל בצורה שגם העליון יוכל לבנות שם חדר, ועל כן חייב לבנות תקרה מביטון ויציקת עמודים לתקרה. והוצאות העמודים והתקרה צריכים להתחלק בשווה בין העליון לתחתון.

בהצלחה.

מקורות:

בכל הרחבה בבית משותף לא יכול השכן בקומת קרקע לבנות בנייה קלה, ויכולים לכפות עליו לבנות בנייה מביטון כדי שעליונים יוכלו להרחיב על גביו, כיון שההרחבה היא חלוקת השותפים באוויר שכנגד הקומות, והתחתון לא רשאי לבנות בצורה שמעכב לעליונים לבנות.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה על התשובה המהירה!
    האם הוא יכול לעכב אותי מלבנות בטענה שאינו רוצה לבנות עכשיו רק בעתיד?
    ואם נאמר שאינו יכול לעכב, מתי הוא מתחייב לשלם לי את חלקו?

  2. הוא לא יכול לעכב עליך, אבל זכותו להחליט שאינו רוצה לבנות עכשיו. ואז תצטרך לשאת בהוצאות של עמודים ותקרה לבדך. וכאשר הוא ירחיב יצטרך להשתתף איתך בהוצאות – חצי תקרה ועמודים. ולכן טוב שתשמור את הקבלות של ההוצאות כדי להוכיח את ההוצאות.

  3. שלום הרב,
    הציור שלי מאד דומה לשאלה הזאתי.
    אבל השכן שלי (בקומת קרקע) טוען שהוא שאל דיין שאמר לו שמעיקר הדין הוא חייב רק לשלם עבור פנלית אבל כדאי לו לשלם בטון לפני משורת הדין כיון שהוא נהנה ממבנה יותר חזק. אז הוא אמר שעד איזה סכום הוא מוכן להשתתף אבל לא יותר. בסוף הוא שאל: אם לא מוצאים את הסלע וצרכים לבצע פתרון הרבה יותר יקר, האם עולה על הדעת שהוא צריך להשתתף חצי חצי?
    השכן אמר בפה מלא שהוא מעדיף בטון…
    מה דעת הרב על טענות האלה? אשמח מאד לקבל מקורות.
    תודה רבה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל