לתרומות לחץ כאן

נוסח התפילה לנער נושר

שאלה:

בס"ד

שלום וברכה

קודם כל, אני שב ואומר תודה רבה על האתר הנפלא הזה.

ברצוני לשאול:
אני מסייע מעט לנערים הנמצאים במצבים רוחניים לא קלים. אחד מהם, בחורצ'יק נחמד כבן 15-16 שכבר זמן רב מתדרדר רוחנית, ובשלב מסויים החל "לדלג" או "לפספס" תפילות מדי פעם.
בימים נוראים לא רצה להתפלל עם אביו וכל המשפחה בבית הכנסת הליטאי-ישיבתי, ובכלל היה נראה שכל העניין לא בדיוק בראש מעייניו. בסופו של דבר, הלך להתפלל בראש השנה וביום כיפור בבית כנסת ספרדי. מעניין שדווקא בבית הכנסת הספרדי הוא השתלב יפה מאד בתפילה (אפילו שזה פעם ראשונה שמתפלל שם). אביו טען שזה רק סוג של משחק של "דווקא", אבל מה שקורה שבאמת מאז הוא חזר להקפיד הרבה יותר על תפילות כמעט באופן קבוע. לא ברור מה מושך אותו שם, הוא טוען שרק שם מתייחסים אליו יותר יפה (יתכן שזה נכון לגבי כמה בעלי בתים טובים שמאד מעריכים אותו ואומרים לו שיש לו לב טוב ועוד כל מיני מחמאות, שהן באמת אמיתיות).
כעת ההורים מנסים לשכנע אותו שעליו לנהוג כמו מסורת אבותיו (מנהג ליטא), ומנסים לעודד אותו עם פרסים וכספים וכדומה, אך הוא בשום אופן לא מוכן לוותר, הוא מסכים להתפלל או בבית כנסת הספרדי או שיתפלל בבית (אם יתפלל).

השאלה היא האם יש טעם באמת לנסות לשכנע אותו לחזור למנהג אבותיו. או שכך זה רק ימאיס עליו את התפילה. חוץ מהעניין ההלכתי של שמירת מנהגי אבות, אני חושב שמבחינה חינוכית עדיף שימשיך להתפלל שם ויהנה מהתפילה.
האבא ניסה לדבר עם הרב הספרדי הנזכר שאולי הוא בעצמו ידבר עם הבחור ויסביר לו שלפחות בימים מסויימים יתפלל עם האבא (למשל בשבת זכור שאז יש עניין להדר כמו המסורת, או בחגים וכדומה). האבא טוען שהרב לא הסכים להתייחס לנושא, ואמר שהרב הזה פשוט שמח שעוד בחור ליטאי מגיע אליו, (באמת לא נראה לי שמתוך קרוב למאה מתפללים יש לו עניין שדווקא איזה בחור אשכנזי יעבור לבית כנסת שלו). אבל כשאני שוחחתי עם הרב בעניין הוא אמר לי משפט אחד: אם בן שלי היה במצב כזה, והיה נהנה דווקא בבית כנסת אשכנזי, לא הייתי חולם להעיר לו. אדרבה, אולי הייתי מגיע להתפלל איתו מדי פעם, כדי שיבין שאני מקבל אותו גם כך העיקר שיעבוד את ה'. לענ"ד נראה שהרב הזה צודק בהחלט.

השאלה מה עלי לעשות בנושא? והשאלה האם באמת יש טעם בכלל לשבת על הנושא הזה בשלב הזה? סוף סוף הבחור חזר להתפלל, אז מה אם הוא מתפלל בנוסח ספרדי?

אציין כי יש לי בעיה קטנה: אני מקבל תשלום מאביו, ולכן יש דברים שאני ממש לא יכול לנסות לעקוף אותו.

בתודה מראש
ושנזכה כולנו להתברך בברכת יעקב למנשה ואפרים בך יברך ישראל
מרדכי

נ.ב. חלק מהעניין של ה"דווקא" היה לפני חנוכה שהוא החליט שהוא דווקא עושה כמו הספרדים, ויוצא ידי חובה בהדלקה של אבא שלו. מזה הוא הסכים בסוף לרדת כנראה בגלל האחיינים הקטנים שלו שלא רצה שישאלו איך הם מדליקים והוא לא.

תשובה:

שלום וברכה

ברור שאין מה להעיר לו, מה שהוא אוהב שיעשה העיקר שיתפלל, אין לך בעיה עם האבא שמשלם לך, כי מי אמר שאתה יכול לומר לו מה לעשות, תגיד לו שלא הצלחת לשכנע אותו… אישית לא כל כך הבנתי את הבחור, מה הבעיה להתפלל שם עם סידור אשכנזי? חצי מהמנין אצלנו בבית הכנסת הם ספרדים שמתפללים בסידור ספרדי… מה בעצם הנקודה? אבל זה לא משנה, אם הוא רוצה להתפלל כמו ספרדי תעודד אותו.

ברכה והצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה לכבוד הרב המשיב

    הוא טוען שנמאס לו מהתפילה בסגנון הליטאי-ישיבתי.
    אני מאמין שיש משהו בכך שהוא מחפש לעשות דווקא, אבל כנראה זה מתחיל מכך שהוא נהנה שם, הוא תופס שזה לא מוצא חן בעיני אביו, אז הוא מנסה לומר לו: לא רוצה שאתפלל אצל ספרדים? אז אני יהיה ספרדי עד הסוף בהכל.
    באמת כואב הלב לשמוע על מקרים כאלו. בימים נוראים האבא כל כך שמח שלפחות מתפלל, והוא כאילו קיבל את זה כמו ברירת מחדל. עכשיו הוא מתחזק יותר, אז הוא אומר נו התחלת לעלות על דרך המלך. אז עד הסוף. בא להתפלל כמו שצריך.

  2. טעות איומה כמובן… אגב טעות מצויה אצל הורים שאין להם סבלנות, במקום להכיל לאהוב לפרגן על כל צעד, הם מצפים כבר בחוסר סבלנות לצעד הבא, וזה גורם לבן למפח נפש, הוא ציפה לשמחה בצעד שלו, ובמקום זה הוא רק מאכזב יותר…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל