לתרומות לחץ כאן

ברכת שהחיינו על ספר חדש / על הוצאת ספר חדש

שאלה:

שלום לרבנים האם על ספר חדש מברכים שהחיינו האם יש מחלוקת בזה ? תודה רבה

תשובה:

על קניית ספרים חדשים לא נהגו לברך, על הוצאה לאור של ספר חדש מחידושיו, נהגו לברך על פרי חדש ולפטור חובתו זו.

מקורות:

לגבי קניית ספר חדש, המנהג הרווח היום שלא לברך על כלי בית וספרים חדשים וכדומה אפילו הם יקרים וחשובים, אלא רק על בגד חדש או פרי חדש, ראה שו”ת חתם סופר או”ח סי’ נה וסי’ קנו, ויש שנהגו מחמת כן לברך על פרי חדש ולפטור את הכלי החדש, וזאת משום שברכה כזו על כלים חדשים לא הוזכרה בגמרא ובראשונים, והיא מנהג מאוחר יותר, וכיון שהיום דור של שפע ואין כל כך שמחה בכלי החדש עדיף להמנע. כמו כן, הדבר תלוי מאוד במצבו של הרוכש, אם נחשבת היא חשובה לו באופן מיוחד ועוד ספקות, אלא שכמובן המברך לא הפסיד, שכך היא סתימת דברי השולחן ערוך ושאר אחרונים בסימן רכג.

לגבי ברכת שהחיינו על הוצאה לאור של ספר חדש מחידושיו נחלקו הדעות: בשע"ת ומו"ק (או"ח סי' רכג) כתבו לברך, והמחזיק ברכה מביא לברך בלי שם ומלכות. וכמה אחרונים כתבו לברך שהחיינו מספק עם מלבוש או פרי חדש.  ועי' בספר פסקי תשובות (רכג, ד) שמציין להרבה ספרי שו"ת שדנו בזה. ומביא משו"ת דברי יציב (ח"א סי' צב) דלא נהגו רבנן קשישאי לברך שהחיינו בגמר חיבור ספר חדש, כי חששו שמא אפילו דבר א' אינו כהוגן ומכשיל הרבים [וזה שייך בעיקר בשו"ת ובספרי פסקי הלכה, ולא בחידושים וביאורים בש"ס או בדברי אגדה].

בשו"ת דברי יציב שם הוסיף לגבי ספר תורה חדש, שאינו דומה לכלים חדשים ששמח בקנייתם שיש לו רכוש ושויות, משא"כ בס"ת בלתי המצוה מה רכוש יש לו, דלמכור ס"ת אסור אפי' אין לו מה יאכל (כמגילה כז.), ובהכרח שמחתו אינה על הרכוש שרכש, אלא על שזכה לקיים המצוה ומצוות לאו ליהנות ניתנו. ולולי המצוה לא היה קונה כלל, ואטו אם יקנה אתרוג מהודר האם צריך לכוין בברכת שהחיינו גם משום כלים חדשים עכ"ד.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. בפרי חדש יש משעות גם להתחדשות הזמן ולכן נהגו באופן גורף לברך, לגבי בגד חדש מי שזה לא משמח אותו אכן יש שכתבו שלא מברך.

  2. לאחרונה ממש ראית כך בשם הגרי"ש אלישיב, זו דעה ידועה, אני באופן אישי בדרך כלל לא מברך על בגד חדש. אין לי מכך הנאה כל כך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל