לתרומות לחץ כאן

מחיקת שמות מלאכים והזכרתם

שאלה:

א. באיסור מחיקת שמות הקודש, האם האיסור גם בשמות כגון שמות על פי הקבלה, למשל שם דיקרנוסא שמופיע בסידורים שהוא שם לפרנסה.
ב. כשאני כותב דברי תורה בעפרון, האם מותר למחוק אותם כיון שהם לא שמות קודש
ג. בסידורים מופיע על שם דיקרונסא הנ"ל לא להזכירו בפה, מדוע, מאי שנא משם יהוה ואלהים שמותר להזכיר, ומה המקור לדין זה.

תודה

תשובה:

שלום וברכה

מחיקת השם נאמר רק בשבע שמות שאינם נמחקים: רמב"ם הלכות יסודי התורה פרק ו:

ושבעה שמות הם, השם הנכתב יו"ד ה"א וא"ו ה"א והוא השם המפורש, או הנכתב אדני, ואל, אלוה, ואלהים, ואלהי, ושדי, וצבאות, כל המוחק אפילו אות אחת משבעה אלו לוקה. 

בנוגע לשאר דברי תורה, הנושא הוא בזיון, סתם למוקו אסור, אבל אם זה לצורך תיקון, או שנכתב לכתחילה על מנת למחוק כמו על לוח הכיתה – מותר.

הסיבה לא להזכיר שמות מלאכים היא על פי סוד, זה עשוי להזיק חלילה לאומרם, כלומר דין של סכנה ולא של הזכרת שם ה' לבטלה.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. תודה
    א. מה עם הזכרת שמות הקודש שלא משבעה שמות ולא שמות מלאכים, כגון שם מ"ב שהם ר"ת של אנא בכח, וכל מיני שמות כאלה.
    ב. והאם מותר להיכנס לשרותים או מקום מטונף עם השמות הנ"ל כגון שם מ"ב או שמות מלאכים.

  2. 1. אין איסור לכאורה.
    2. ודאי אסור, הרי גם דברי תורה בלי שמות כלל אסור להכניס שם אלא רק בשני כיסויים, שזה מתיר גם כשיש שמות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל