לתרומות לחץ כאן

שירות תמיכה באינטרנט מגוי בשבת

שאלה:

אני בונה מוצר תוכנה, והמון מוצרים כאלו דורשים תמיכה 247 – כולל בשבת.

נשאלת השאלה, אם מותר להזמין שירות שכזה מספק גוי בחוץ לארץ, כשברור שחלק מההסכם בינינו הוא ששירות התמיכה כולל גם עבודה בשבת?

כלומר: לא בהכרח שהעבודה עצמה תיעשה בשבת, אבל במידה ויהיו בעיות, ברור לשנינו שאני מצפה שהוא יעבוד גם בשבת. התשלום עצמו מבוצע במודל גלובלי.

האם הוא באמת פועל אדעתיה דנפשיה? האם התשלום הגלובלי משנה? האם העובדה שהעבודה לא מבוצעת בפרהסיה משנה?

הייתי שמח לתשובות מפורטות ככל האפשר מכיוון שהנושא מעסיק אותי מאוד.

תשובה:

שלום וברכה

אין ספק שאסור לך לבקש ממנו, או לצפות ממנו שיעשה עבודה בשבת, הוא חייב להבין שמבחינתך ככל שיש תקלה בשבת אין צורך לטפל בה לפני סיומה של השבת, ורק באופן זה יחשב הדבר שאדעתא דנפשיה קעביד. אין בעיה אם תכעס עליו על עצם התקלה, מה שיגרום לו לרצות כדי למנוע כעס כן לטפל בשבת, כלומר אם התקלה בגלל רשלנות, מותר לכעוס עליה, בלי קשר לדרישה שלך לתיקון. אבל הוא חייב להבין ברור שהוא לא חייב לעבוד בשבת. האפשרות היחידה שניתן לבקש ממנו לבצע עבודה בשבת, היא רק כאשר בשבת המוצר שייך לו, כלומר כאשר יש ביניכם סוג של חוזה שותפות, כאשר כל רווחי השבת וכל הבעלות על המוצר ביום זה שלו, והוא משלם לך את הכסף שנכנס בעצם בתור תשלום על המוניטין, בעוד שהוא נשאר לו משלו רק מה שבלאו הכי קבעתם כשכר טירחה. אבל חוזה כזה חייב להיות תקף הלכתית ככל חוזה, וכן שלא יהיה חשש של מראית העין, כלומר, אם המוצר ידוע כשלך, וניכרת בו פעילות בשבת, חייב להיות ברור באתר שביום זה הוא לא שלך. 

יצויין, שכאשר כאן בארץ כבר יצאה שבת, גם אם אצל הגוי עדיין השבת בעיצומה, מותר לו כבר לעבוד עבורך, אמנם כנ"ל להיפך לחומרא ביום שישי…

מקורות:

ראה כל הפרטים בשו"ע ומשנה ברורה בסי' רמד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל