לתרומות לחץ כאן

איסור הנאה ממת זה ידוע, מה לגבי החברה קדישה?

שאלה:

שלום רב
ידוע שאסור להנות מן המתים. מה עניין לגבי החברה קדישה שיש להם משכורת לכל צורכי המת. זה לא ניקרא הנאה?
נא לתת מקור אם אפשר.
תודה. מימון

תשובה:

שלום וברכה

איסור הנאה מצרכי המת זה ממה שהוקדש לכבודו, כמו המצבה, הקבר התכריכים ויש אומרים אפילו נר נשמה שהודלק לכבודו, מה שהציבור משלמים שכר לקברנים אינו קשור לנושא הזה כלל.

מקורות:

עי' שולחן ערוך יורה דעה הלכות אבילות סימן שמט. א] מת, בין עובד כוכבים בין ישראל, תכריכיו אסורים בהנאה. ודוקא שהזמינם לצרכו ונתנם עליו, אבל בהזמנה לבד, אפילו עשאם לצרכו לאחר שמת, לא נאסרו, דהזמנה לאו מלתא. וכן אם נתנם עליו ולא הזמינם לכך בתחלה, עדיין לא נאסרו. ב] נויי המת המחוברים בגופו, כגון פאה נכרית וכיוצא בה, אסורים כמו המת עצמו.  (ודוקא כשהם קשורים בשערות גופן, אבל אינן קשורים, מותר. (כך משמע מפרש"י פ"ק דערכין); ולכן מותר ליטול טבעות שבידם של מתים, וכיוצא בזה). במה דברים אמורים, בסתם, אבל אם צוה שיתנו נוי גופו המחוברים בו לבנו או לבתו או לצורך דבר אחר, מותרים. אבל שערו ממש, אפילו אם צוה עליו, אסור בהנאה. הגה: אשה שיוצאת ליהרג, נהנין בשערה, אף על פי שנגמר דינה, אין שערותיה נאסרים עד שתקטל (טור).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל