לתרומות לחץ כאן

חיוב ממון בקים ליה בדרבא מיניה

שאלה:

שלו'.
אני לומד בבא קמא (דף עא.) בדיני תשלום ארבעה וחמישה ושם מבואר שאם טבח בשבת פטור מתשלום כי חייב מיתה על החילול שבת,
ואילו אם טבח ביום כיפור חייב בתשלומים כי אינו חייב מיתה על חילול יו"כ (אלא כרת).

והשאלה שלי מה ההבדל? למה על חילול שבת חייב מיתה ועל חילול יו"כ "רק" כרת? ועוד, מכאן יוצא שחילול שבת חמור מחילול יום כיפור, האם זה נכון? ומאיפה זה נלמד?

לכאורה בהגיון שלי, חיוב כרת חמור יותר ממיתה, מפני שמיתה ע"י בית דין הרי מכפרת לאדם ואילו כרת, ר"ל אין שום כפרה, האם זה נכון?

תשובה:

שלום וברכה,

חילול שבת חמורה מיום כיפורים, מאחר ובשבת יש חיוב מיתת בית דין ואם אין עדים והתראה חייב כרת. ואילו ביוה"כ יש חיוב כרת. בכל הלאווין שיש חיוב מיתת בית דין הם חמורים מלאווין שיש בהם כרת. ומה שמיתת בית דין מכפרת, גם על חיוב כרת אפשר לעשות תשובה ולכפר את הכרת, באופנים התשובה על כרת.

יש מחלוקת באחד שעשה מעשה שיש בחיובו מיתת בית דין וחיוב ממון, כגון זרק חץ מרה"י לרה"ר וקרע בגדים של חברו, שקים ליה בדרבה מיניה – תן לו את העונש הגדול בלבד. ונחלקו הגמרא האם רק מיתת בית דין פוטרת מתשלומים או גם חיוב כרת פוטר, וזה לא קשור למה יותר חמור. ואנו פוסקים להלכה שחייבי כרת לא נפטר מתשלומים. (ראה ש"ך חו"מ סימן שנ).

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל