לתרומות לחץ כאן

חובה למסובין לטעום מיין הקידוש?

שאלה:

שלום וברכה לכבוד הרב,
אני מסופק האם קיימת חובה למסובין לטעום מיין הקידוש מלבד מקדש, מעבר לחיבוב מצוה. אכן ראיתי בשו"ת מועדים וזמנים ח"ג סי' רמג שהביא בשם הגרי"ז זצ"ל שבקידוש של שחרית שאין השומע יוצא אלא אם כן שומע ונהנה מהיין. הרב שטרנבוך שליט"א הביא מקורות מהראשונים (מרדכי וריטב"א) שלדבריו מחזקים את השמועה בשם הגרי"ז, אמנם לא הצלחתי לראות איך הלכה זאת עולה משם.
ועוד בחזון עובדיה (נ"ל חלק ה' עמוד פט בהגהה) יצא להוכיח ההיפך מחבל אחרונים שסוברים שאם השומע לא טעם מהקידוש יצטרך לברך על שאר המשקאות שישתה אח"כ, ולכאורה יוצא משם שבכל זאת מחובת קידוש יצאו ולא יצטרכו לחזור. וק"ו לפוסקים שסוברים שגם לברך על המשקאות לא בעו.
אשמח אם הרב יוכל ליישב לי את הענין.
תודה רבה.

תשובה:

צדקו דבריך שהסכמת הפוסקים רובם ככולם שגם בקידוש בבוקר אין חובה לשתות, ואכן העולם אינו מקםיד על כך בקידושים גדולים בבית הכנסת או בישיבות, נכון הדבר שהגרי"ז מבריסק סבר שהקידוש בבוקר הוא בסך הכל ברכת הנהנין, וכמשמעות הרבמ"ם שהרעיון הוא לקבוע סעודה על היין, ולכן סבר שיש חובה לטעום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל