לתרומות לחץ כאן

לקוח שקיבל פיצוי עם תוספת

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א,

שאלה: אדם הקונה מו חנות מוצר דרך אינטרנט וכאשר הגיעו הקניות לביתו ראה שרוטב למאכל אחד נשבר חלק מן הקופה והתלונן על אופן משלוח שלא שמו זה עם הגנה מספיקה ונתנו לו חזרה על מוצר.

אולם חזרו כסף שייך למוצר אחר שמחירו דולר אחד יותר מן הרוטב שנשבר. והשאלה כאן היא כך ע"פ דין היה טעות עכו"ם בעצמו ומותר להחזיק בדולר יתר, וגם מצד הטירחה שגרמו להקונה שלא שמו זה כראוי בקופסה ואז היה צריך לצור קשר וכו' וגם אין לו הרוטב שרצה לאכול ומתוך זה נוכל לומר שמגיע לו גם מצד הטירחה.

אבל הנידון כאן אינו זה אלא ברצון קיום מידת חסידות, דהיינו אדם שחי ואוהב האמת ושאמר לא מגיע לי יתר שילמתי ג' וג' מגיע לי, דולר אחד אינני שלי לפי האמת ואף שעל פי הלכה אוכל לקחת לי אינני רוצה, שאז חל השאלה הלכתי מפני שיש לשאול כיון שכסף זה אבוד אצל בעליו עכו"ם, ובקשר בצ'ט אונליין לא יהיה קידוש ה' שאינן רואים שהוא לובש כיפה וכו' יכול להיות שיעבור על לא תחנן כי אינו מכיר כלל העכו"ם שמחזיר לו, שאם היה מכירו וידידו ע"פ פוסקים מותר לתת לו מתנה ולא על כזה אמר הפסוק. או אולי שאם יאמר בינו לבין ה' שאינו חפץ בכסף בדרך עקיף כזה יותר לו לתת להנכרי?
ואסמכתא בעלמא כמו אברהם שמיאן כסף ממלך סדום, אף שכאן כבר הגיע הכסף לרשותו ושם לא הגיע מן היד של מלך סדום אלא כשלל המלחמה, מ"מ הרעיון דומה שאפשר שאדם יחמיר על עצמו לרצות לראות ברכות לבוא אליו בדרך ישרה ולא עקיפה ומוזרת.

האם יש בעיה ואסור ואופן להתפטר מן כסף זה היא או שיתן לצדקה או שיאמר בתוך הצ'ט אונליין שהוא יהודי ואינו יכול לקחת משהו שאינו שלו שאז יש קידוש השם ומותר?

תודה
ברכה הצלחה ושלום

תשובה:

שלום וברכה,

אין חובה להשיב את הדולר הנוסף שקיבל. המוכר רוצה לרצות את הלקוח ולא משנה לו הסכום הזעיר שהוסיף, וגם במוכר ישראל מותר לקחת מאחר ואין זה טעות אלא מסתבר שיודע ומוחל – או בגלל פיצוי או שאין לו זמן לדייק בדיוק במחיר.

כמו כן אם הקונה רוצה להחמיר ולהחזיר, מצד איסור לא תחונם לא יהיה את האיסור במקרה זה, כיון שאינו מעוניין לזכות בתוספת ואין זה תמנה שהוא נותן לו. אולם יש לדון משום השבת אבדה שאסור להחזיר לגוי. ומאידך ידוע המעשה ברבי שמעון בן שטח שהחזיר אבידה לגוי ועשה בזה קידוש ה' גדול כמו שמובא בירושלמי פרק ב הלכה ה' וזה המעשה: שמעון בן שטח הוה עסיק בהדא כיתנא, אמרין ליה תלמידוי ר' ארפי מינך ואנן זבנין לך חדא חמר ולית את לעי סוגין ואזלון זבנון ליה חדא חמר מחד סירקאי ותלי ביה חדא מרגלי, אתון לגביה אמרין ליה מן כדון לית את צריך לעי תובן, אמר לון למה, אמרין ליה זבנינן לך חד חמר מחד סירקיי ותלי ביה חדא מרגלי, אמר לון וידע בה מרה, אמרין ליה לא, א"ל לון איזל חזר, לא כן אמר רב הונא ביבי בר גוזלון בשם רב התיבון קומי רבי אפילו כמאן דמר גזילו של עכו"ם אסור כל עמא מודיי שאבידתו מותרת, מה אתון סברין שמעון בן שטח ברברין הוה בעי הוה שמעון בן שטח משמע בריך אלההון דיהודאי מאגר כל הדין עלמא ויידא אמרה דא.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל