לתרומות לחץ כאן

שימוש בטוסט סנדוויץ לבשר וחלב

שאלה:

האם מותר להשתמש בטוסט גם לחלבי וגם טוסט נקניק? כמובן עם נייר אפייה
ובהפרש של כמה ימים
תודה רבה

תשובה:

ודאי שלא… זה הרי ממש נעשה בשרי מהנקניק ויש להשתמש בו רק לבשר, וכן להיפך.

ערב מבורך.

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. בבית יש לייחד טוסטר לחלבי וטוסטר לבשרי, ופשוט. אבל בעבודה, אם הטוסטר טרף או רק חלבי או רק בשרי, אפשר עם נייר כסף עבה מכל הצדדים.

  2. אני לא הגעתי להוראה ואיני פוסק, אבל כך שמעתי ממו"צ חשוב להקל בשעת הדחק כמו שמצוי במקומות עבודה חילוניים, היות ונייר כסף עבה הוא חוצץ לחלוטין והאוכל בתוכו אינו מתלכלך או מושפע מאדים (וכמובן שיש לנקות קודם).

  3. דוקא אתה כן מוכר לי כת"ח, ולכן לא הבנתי מה משנה שחוצץ עד כמה שיש אדים טרפים בנייר כסף מבחוץ… מה זה שונה מאדים טרפים שיגעו בסיר עם אוכל מבחוץ שצריך פי שישים באוכל כדי לבטלם וכו'… נכון שיש חשבונות שלספרדים על הבלוע פחות החמירו ועל הבעין יש פי שישים בדרך כלל, אבל במקרה הזה זה ממש ביטול אסיור לכתחילה, וגם בדעת השו"ע לא פשוט בכלל שלא חוששים לבעין לבלוע לכתחילה, זו מחלוקת גדולה בדעת השו"ע.

  4. כאשר הטוסטר נקי, והאיסור הוא רק בחלקיקי מזון שאולי נבלעו בגוף הטוסטר ועלולים לעבור למאכל שבתוכו, הרי זה כנגיעה של סיר כשר בסיר טרף, שמבואר בהלכה שאינה אוסרת (רמ"א יו"ד סי' צב ס"ח, ועיין ט"ז או"ח סי' תנא ס"ק כח, שהביא מקור לכך מגמ' בע"ז יב ע"א, וביאור ראייתו בשו"ת יד חנוך סי' כט, ובאור שמח הל' מאכלות אסורות פ"ט הי"ט הביא מקור נוסף לכך מהגמרא).

    מכל מקום, הרמ"א שם כותב שלכתחילה יש להיזהר גם משתי קדירות הנוגעות זו בזו (דבריו שם אינם ברורים לגמרי, אך הדברים מפורשים בספרו 'תורת חטאת' כלל נו,ה). אמנם ראייתו מהגהת שערי דורא צריכה עיון, כפי שהקשה עליו בכנסת הגדולה (יו"ד סי' צב, הגהות בית יוסף אות עא, שאדרבה, מהגהת שערי דורא בסי' נה סק"א משמע להיתר, עי"ש). עוד נחלקו אחרונים בדעת הרמ"א שהחמיר בזה: בפרי מגדים (יו"ד סי' קה, שפתי דעת ס"ק כב) סובר שהאיסור לכתחילה הוא אפילו כאשר אין תבשיל בשתי הקדירות ואין חשש לנזילת איסור מזו לזו. לעומתו באגרות משה (יו"ד ח"ג סי' י,א) התיר במקרה זה (וזה משמעותי, למשל, להנחת תבנית חלבית בתנור על רשת שצלו עליה בשר), אך גם הוא מודה שיש להחמיר כאשר יש חשש שתהיה נזילה מכלי אחד לשני.

    וראה עוד מה שכתבתם כאן:

    https://bit.ly/3lb16GE

  5. לא הבנתי כיצד אתם מערבבים נושא של שני כלים הנוגעים זה בזה, לשימוש באותו כלי עצמו לבשר ולחלב כאחד?? אולי כוונתכם שהנייר אפייה הוא כלי אחר? זה ודאי לא נכון הוא בטל וטפל למאכל וגם אינו אטום כלל וכלל, סוף דבר לא הבנתי מה הקשר בין מה שכתבתם לנושא דידן.

  6. נראה לי שיש כאן אי הבנה. השואל שאל על נייר אפיה, אבל אני דיברתי על נייר כסף עבה… שהוא אטום לגמרי, וכמו כלי.

    ולא דיברתי על שימוש לבשר וחלב ביחד, שלזה יש לייחד טוסטר בשרי וטוסטר חלבי, אלא בשעת הדחק במקום עבודה חילוני שיש שם טוסטר שפעם השתמשו בזה לחלבי או בשרי, ויתכן שנגע בזה חלב ואח"כ בשר והוטרף, אז בנדון כזה יש נגיעה של הנייר כסף בכלי הטוסטר הנקי, וזה כמו נגיעה של סיר כשר בסיר טרף.

  7. הסתכלתי שוב בשאלה ושכחתי שגלשנו לעוד ענין בתגובות. אבל בכל מקרה גם זה לדעתי אינו נכון, אנחנו לא מדברים על תנור נקי שהנושא שלו הוא בליעות, אלא מדברים על טוסטר מלוכלך בעבודה, שם לא שייך הנדון של מגע יבש בין כלים שהזכרת. כמו כן אני בכלל לא בטוח על האטימות בנייר כסף, ושאינו בטל למאכל.

  8. נייר כסף עבה הוא אטום לחלוטין. ובעבודה, אפשר להעביר מגבון ולנקות שאריות אוכל מהכלי, או אפילו סקוטש עם סבון. זאת לא בעיה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל