לתרומות לחץ כאן

קבלת מתנה על דיוח מוצר, ריבית?

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א,

חברת ישראלית שמוכרת בדרך אתר אמזון וכאשר אתה נותן דווח על מוצר שלהם נותנים לך מתנה כל שהיא כגון 3 דולרים וכו' בכרטיס מתנה אונליין אצל האתר אמזון. האם יש בזה ריבית?

המוכר ביקש ממני לתת דווח על זה, וכתב שנותנים ללוקחים הכותבים דווח מתנה של 3 דולר כהכרת הטוב על חוות דעת כיון שלעסק שלהם הדיווח חשוב מאוד שהקונים קוראים מה שאמרו וחלק החלטתם תלוי בזה. כתבתי חוות דעתי על המוצר אף ללא קבלת מתנה כל שהיא ונתנו לי כבר, האם חל בעיה של ריבית? ואם כן איך לטפל ולהחזיר זה?

תודה ברכה והצלחה

תשובה:

שלום וברכה,

אין בקבלת מתנה משום איסור ריבית. אין כאן הלוואה ואין כאן ריבית. ולכן מותר לך לקבל את המתנה תמורת מתן חוות דעת.

בהצלחה.

מקורות:

 

עי' בשו"ע יו"ד סי' קס ס"ו באופנים דאסור לשלח דורון: אסור להקדים הרבית או לאחר אותו. כיצד, נתן עיניו ללוות ממנו והיה משגר לו דורון  ( ופירש  בשביל שילוהו, (טור וכב"י שכ"נ מרא"ש), או שהוא מתנה מרובה דמסתמא הוי כאילו פירש לו) (שם בשם סמ"ג) בשביל שילוהו זו היא רבית מוקדמת. לוה ממנו והחזיר לו מעותיו, והיה משגר לו דורון בשביל מעותיו שהיו בטלות אצלו, זו היא רבית מאוחרת ואם עבר ועשה כן, ה"ז אבק רבית. ועי' בש"ך שם: ט] או שהוא כו'. כתב ב"י דאפשר אפילו היה רגיל מקודם במתנה מרובה אסור משום דהוי מילתא דפרהסיא דדמי לדירת חצירו ושימוש בעבדיו דלקמן סעיף ז' ומביאו בהגהת דרישה: וכן עי' בס"ז בשו"ע דשרי בדבר שהיה עושה בלא הלוואה "צריך המלוה ליזהר מליהנות מהלוה שלא מדעתו, כל זמן שמעותיו בידו, אפילו בדבר שהיה עושה לו אף אם לא הלווהו. אבל אם נהנה ממנו מדעתו, מותר בדבר שהיה עושה לו אף אם לא הלווהו. ובלבד שלא יהא דבר של פרהסיא, כגון לדור בחצרו ולהשתמש בעבדיו."

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל