לתרומות לחץ כאן

איסור לא תהיה לו כנושה בגמ"ח

שאלה:

שלום וברכה.
אני מנהל גמ"ח הלוואות, כאשר כספי הגמ"ח הם מתרומות הציבור (לא כספי אדם פרטי)
לצערי אני נתקל בלא מעט לווים שאינם מחזרים בזמן את ההלוואה, ולייתר דיוק, ללא הפעלת לחץ מצידי, כגון איום להשתמש בשיקים לביטחון או אף בפועל להפקיד שיקים של ביטחון, או לפנות לערבים וכד', הם לא משתדלים להחזיר את ההלוואה.
ברצוני לשאל:
1. האם יש איסור לא יגוש בכספי גמ"ח שכאלו ?
2. האם עקרונית יש איסור לא יגוש בשימוש בשיק ביטחון, כאשר לא ברור לי אם יש ללוה את הכסף או לא ? (כבר קרו מקרים בהם הלוה לא רצה שאפקיד את השיק, אמנם לאחר שהפקדתי גיליתי שהיה כיסוי לשיק)
3. באם ידוע שהשיק ביטחון לא ירד, אמנם אם אפקידו הוא יעשה ללווה בעיות בחשבון ובעקבות כך הוא עשוי להתחיל לשלם. האם מותר להפקידו ?
4. האם יש איסור באיום שאפנה לערב קבלן אם הלווה לא יחזיר את ההלואה עד לתאריך מסויים ?

אודה אם תוכלו לחלק בתשובותיכם הן לגבי גמ"ח (כספי ציבור) והן לגבי כספי אדם פרטי שמלווה.

בתודה מראש.

תשובה:

שלום וברכה,

איסור לא תהיה לו כנושה נאמר רק אם ברור למלווה שאים כסף ללווה. אבל אם המלווה לא יודע עת מצבו של הלווה אינו עובר באיסור לא תהיה לו כנושה. ואין כאן ספק איסור כיון שהאיסור חל רק אם ברור שאין ללווה כסף. ולכן מותר לבעל הגמ"ח להפקיד את הצ'ק ביטחון כאשר לא מודע על מצבו הפיננסי של הלווה. אם יודע שהצ'ק יחזור ורק יגרום נזק ללווה בהפקדת הצ'ק יש להתרות בו תחילה שמפקיד את הצ'ק בעוד מספר ימים אם לא יפרע את חובו, ואז הלווה יחליט אם לפרוע את החוב או להכניס כסף לחשבון.

בכל מקרה מותר לפנות ישירות לערב קבלן, ואין צורך לפנות ללווה אלא יכול מיד לפנות לערב קבלן. הערב קבלן מתחייב שהוא פורע את החוב אם הלווה לא יפרע בזמן, ואין צריך לתבוע את הלווה תחילה כשיש ערב קבלן. וכ"ש אם הפנייה לערב קבלן תלחיץ את הלווה שמותר לעשות זאת.

אין הבדל אם מדובר בכספי גמ"ח או בכסף פרטי. ההבדל היחיד שבכסף פרטי אפשר להקל ולוותר על מועד התשלום, ואילו בכספי גמ"ח בעל הגמ"ח חייב לפעול כדי לבטח את הכספים ולדרוש את הכסף מיד, ואסור לו לוותר על חשבון כספים של אחרים.

בהצלחה.

מקורות:

איסור לא תהיה לו כנושה חל רק אם ברור שאין ללווה כסף – כסף הקדשים ריש סימן צז.

דינו של ערב קבלן שו"ע סימן קכט.

 

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. אבקש להתייעץ עם כת"ר , הוצע לי על ידי בעל גמח שבמשך שנים יש חובות שלא משולמים לו שאקח לעצמי את תיק התביעה בגמ"ח בלא מעט מקרים , מה דעת הרבנים האם לקחת תיק זה?
    אם אני מבין נכון מדובר נניח בסכום של כך וכך שח שהלווה עליו לשלם נניח כך וכך שח עקב הימנעות מתשלום ואותם יקבל הגמח , ובמקרה הזה זה יהיה אנוכי .
    מצד אחד זה דבר שעל פניו נראה לי קל לעשותו כגון לשלוח מכתב או לחייג שאני עומד לתבוע, ואף אשמח לקבל פרנסה זו

    מאידך הרגשתי צורך להתייעץ אתכם, זה עבודה לא נעימה, לא מפריע לי, אבל האם זה לא רצון השם לעשות זאת ואומנות בורסקי? יש בה עזות לחייג לאנשים שטוענים שאין להם וכולי? יכול לפגוע בשמי? יש כאן חשש ביזוי ת"ח אם הלווה איש מבוגר וחשוב? אשמח למענה מכם

    על הצד שכן ראוי לקחת זאת, מה הדרך הכי יכיעלה לדעתכם , לאיים בתביעה בב"ד , מדובר באנשים שאני מבין שכבר התחמקו מהגמ"ח… (ואינני מאשימם)

  2. מצד ההלכה אין בכך איסור, אתה עוזר להציל את כספי הגמ"ח, ואין כאן חשש של ביזוי ת"ח, שהרי לווה רשע ולא ישלם. כמו כן איסור שלא תהיה לו כנושה לא שייך כיון שלא ידוע שאין לו כסף ויתכן והוא סתם מתחמק. ולכן אתה יכול לקבל את ההצעה הזו.
    מצד המוסריות, כל עוד אתה לא נכנס לעימותים אלא מבקש את החובות של הגמ"ח ורק תובע בצורה יפה בבית דין אין בכך שום מניעה.

  3. הלשון של הלווה החתום על השטר שמתחייב לשלם כל ממון שבעל הגמח עליו להוציא כדי לגבות תכסף. זה אסמכתא? והאם זה מאפשר לגבות מחיר מלא מהגמח ביודעי שזכות הגמח לגבות זאת מהלווים. האם חתימתם שהגמח קובע את מקום הבית דין מהני? האם זכותי לגבות על העבודה גם ללא תוצאות?

  4. לווה שהתחייב לשלם הוצאות לגמ"ח אין זה אסמכתא. ומותר לך לגבות מחיר מלא מהגמ"ח והגמ"ח יסתדר עם הלווה, זה לא ענייך אם הלווה חייב את התשלום לגמ"ח.
    אם חתום על מקום הדיון, החתימה מחייבת. וזכותך לקצוב מראש שאתה גובה תשלום גם אם לא יהיו תוצאות.

  5. תודה!
    זה ענייני, כי אני לדוגמה גובה סכום על הטיפול בתיק של התביעה, ממילא אני פונה ללווה ואומר לו קיבלת הלוואה 1000 אתה חייב עכשיו עוד 50 ואם נגיע לבית דין אז עוד 100
    ואז אני אחראי לגבות, לכן שאלתי

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל