לתרומות לחץ כאן

להתקבל לעבודה על חשבון עובד שקיים

שאלה:

שלום רב.
ביררתי כעת לגבי עבודה חדשה.
הוא אמר לי כשהחזרתי לו תשובה שאני מעוניין במשרה- אני צריך לדעת שאתה סגור אצלי, כי אני מפטר את ההוא שכרגע נמצא שם.

מותר לי לקחת את המשרה הזו?

תשובה:

שלום וברכה,

לפי הלכה אין איסור להירשם למשרה כיון שהפיטורין של העובד לא הגיע מחמתך. אלא שראוי לנהוג לפנים משורת הדין ולא להגיע לעבודה שעל חשבון פרנסה של אדם אחר. ולכן אם המעביד מעוניין לפטר את העובד בזמן הקרוב, ואם אתה לא תגיע עכשיו הוא ימשיך לחפש ויפטר את העובד כשימצא עובד אחר, אתה יכול להגיע מיד עכשיו. אבל אם הפיטורין יהיו רק בגלל שהוא רוצה אותך, עדיף שתוותר על כך.

בהצלחה.

מקורות:

לפי הלכה אסור לעובד להציע את עצמו והוא יגרום לפיטורין של עובד אחר, וק"ו מעני המהפך בחררה שאסור לאחר להציע את עצמו, וכמבואר בשו"ע חו"מ סימן רלז. אולם למעביד מותר לפטר את העובד ולחפש עובד אחר, וכמבואר בפוסקים שו"ת מהרש"ל סימן לו.אבני נזר חו"מ סימן יז. שו"ת מהרש"ג סימן קיז. ולכן אם הוא מחפש עובד אין עליך איסור. ולפנים משורת הדין אם בגללך יפוטר העובד כדאי להחמיר, אבל אם בכל מקרה המעביד רוצה לפטר את העובד אין סיבה להחמיר. 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ניתן לסמוך על עדות המעסיק אם הוא אומר לי שבכל מקרה יפטר? (הוא פסול לעדות אני מאמין-חילוני גמור) , וגם ההגיון שלי אומר שלפעמים כשלא מוצאים מישהו מתאים למשרה, אולי בסוף ההוא כן יישאר במשרה והיא תתאים לו, היות ויראה כי כלתה אליו הרעה, או כי פתאום יבין כי אין משהו אחר בשוק וכו', השאלה מה הגדר של לפנים משורת הדין פה. ומה מצד דיני שמיים, האם הנזק שייגרם למפוטר במקרה זה (שאם ניתן לסמוך על עדות המעסיק) יחוייב גם אותי.

  2. וגם על דבר מה שכתבתם "אולם למעביד מותר לפטר את העובד ולחפש עובד אחר".
    האם יש לחוש בזה (מצד דיני שמיים ג"כ) לאותם מקרים בהם המעסיק מפטר עובד שלא כדין (מה שלעיתים קורה- רוצה להיפטר ממנו, וכו' או סתם גורם לו משהו שלא מגיע לו בפיטורין אלו, שאולי מצד הדין לא ראוי/נכון לפטר את העובד אם היו עושים שאלת רב, אלא שהחוק מתיר) השאלה אם זה סתם ספקולציות, או שיש מקום לחוש לכתחילה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל