לתרומות לחץ כאן

הסרת נקודה שחורה מאתרוג ביום טוב

שאלה:

שלום,
האם מותר ביום טוב להסיר נקודה שחורה (באמצעות ציפורניים וכדומה) מחלק של אתרוג ששם היא פוסלת אותו או שזה פעולה אסורה כיון שעל ידי כך אתרוג הופך להיות מפסול לכשר?
תודה רבה!

תשובה:

ביום טוב ודאי אסור. בחול המועד אין כל בעיה כי זה לא מעשה אומן וזה לצורך המועד ולצורך מצוה, רק חשוב לדעת שאם הוא יעשה חסר על ידי כך, אף שחסר כשר בשאר ימים, נחלקו הפוסקים אם הוא כשר או פסול, ראה רמ"א סי' תרמט סעי' ה.

שולחן ערוך אורח חיים הלכות לולב סימן תרמט סעיף ה
כל אלו שאמרנו שהם פסולין מפני מומין שביארנו, או מפני גזל וגניבה, ביום טוב הראשון בלבד; אבל בשאר ימים, הכל כשר. הגה: ויש פוסלין בגזול כל ז' ימים, והכי נהוג, אבל שאול יוצא בו (טור והמגיד בשם פוסקים); ומותר ליטול לולב של חבירו בלא דעת חבירו, בשאר ימים, דניחא ליה לאינש למיעבד מצוה בממונו, והוי כשאול (תה"ד סי' ק' ופסקיו סי' קנ"ט). וחסר כשר בשאר ימים (טור); וניטל פטמתו או עוקצו, דינו כחסר וכשר מיום ראשון ואילך (רבינו ירוחם נ"ח ח"ג); מיהו אם נקבוהו עכברים לא יטלנו אף בשאר הימים, משום מאוס (כל בו), עד שיסיר ניקור העכברים; אבל אם היה יבש או מנומר שפסול כל שבעת ימים, אף אם חתך היבשות או הנמור פסול כל שבעה, הואיל ובא מכח פסול (הגהות אשיר"י פ' לולב הגזול). ומותר לכתחלה להתנות על אתרוג שיהיה כולו ליום ראשון, ושאינו בודל ממנו כל בין השמשות של ליל שני ואילך, ומותר אז לכתחלה לאכול ממנו מיום שני ואילך, ולצאת ידי מצוה עם הנשאר (ב"י בשם הרא"ש), אלא שאין אנו בקיאין בתנאים, כדלעיל בסוף סימן תרל"ח בהג"ה; והפיסול שהוא משום עבודת כוכבי', או מפני שאותו אתרוג אסור באכילה, או מפני שאינם מינם, או שהם חסרים השיעור, בין בי"ט ראשון בין בשאר ימים, פסול. ( וחזזית פוסלת כל שבעת הימים) (רבינו ירוחם נ"ח ח"ג ור"ן פ' לולב הגזול). והעושים שני י"ט, פסולי ראשון נוטלין בשני, אבל ברוכי לא מברכינן. (ואם יש לחבירו לולב ואתרוג כשר, יברך על של חבירו, מדעתו) (ד"ע).

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לכאורה באופן זה אינו נחשב מתקן. יש לשים לב שבדרך כלל זה גורם חסרון באתרוג ואז הוא נפסל בלאו הכי ליום הראשון…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל