לתרומות לחץ כאן

ילדים נקרעים בין אמא חילונית לאבא חרדי

שאלה:

אני בהליכי גירושים מתקדמים (בע"ה גט מיד לאחר שמחת תורה!
לאחר 10 שנות נישואין קשים ומפרכים כאשר אני התחלתי חזרה בתשובה כשנה אחרי הנישואים ואשתי ללא רצון ליהדות, ללא התקדמות וללא שאיפות לקיים בית יהודי אמיתי….
קרוב ל4 שנים ללא הסכמת האשה לטהרת משפחה וכלו כל הקיצין ואין דבר שאני שלם איתו כמו הגירושין המתקבים וזאת אחרי סבל וניסיונות רבים והקרבה גדולה למען המשפחה וללא הועיל..
אתאר איך עבר עלי יום טוב של סוכות שזה עתה הסתיים..
לאחר שראש השנה וכיפור הילדים ( בת בכורה בת 5 וחצי וילד בן קרוב ל-4) היו אצל אמא שלהם שהסכימה כדי שאוכל אני להתפלל בראש השנה וכיפור במנין ברוך השם אני מודה על זה, בסוכות הגיע תורי להיות איתם.
הקושי גדול, הילדים נקרעים בין אם חילונית לחלוטין בבית שבו בשבת רואים טלויזיה, נוסעים ברכב לים, "מבלים" בנסיעות וטיולים, לבין אב חרדי ללא טלוויזיה בבית (ברוך השם) שצריך ורוצה להתפלל, אם לא מתאפשר במנין לפחות ביחיד, שצריך לקיים 4 סעודות בשבת, שרוצה ללמוד תורה בשבת, שרוצה שהילדים ילמדו ויכירו ויתאהבו בשבת קודש…
אבל המציאות שונה, הילדה, אין שבת שהיא אצלי שלא מתלוננת ושואלת מתי כבר תצא שבת, מרגישה שזה חלילה מעין עונש שמגביל אותה בלא לצייר, לא לצפות בתוכן הרסני ומחבל ושורף נשמות, לא לנסוע ברכב למקומות הבליים וריקניים, וכשאני מנסה להסביר לה איזו זכות זו להיות יהודי ששומר שבת, וכמה טוב שאפשר לנוח ולשחק בהמון משחקים וללכת לגינת השעשועים ולאכול אוכל טעים, לא עוזר, היא אומרת בפירוש שהשבת אצל אמא טובה יותר כיוון שמאפשר לה לעשות מה שהיא הכי אוהבת, אין לי כלים להתמודד איתם בפער הזה, ניסיתי להתפלל אפילו יחיד בקושי אפשרו לי, נאלצתי לדלג מרבה מזמורים ולקצר, וגם הכוונה בתפילה רחוקה ממני, רק מקווה שאצליח לסיים בלי בכי שלהם.. בלי שירביצו אחד לשניה בינתיים, שרק יעבור בשלום, שורה תחתונה בשבתות איתם אני די סובל, לצערי מחכה שתצא כבר שבת שילכו כבר לישון ויניחו אותי לעשות סעודה רביעית בשקט, גם לישון בסוכה לא יכולתי אי אפשר שילד בן פחות מ-4 יתעורר באמצע הלילה ולא ימצא את אבא שלו, ולישון איתם בסוכה לא התאפשר..
ונכון שפטור כי אני אנוס אבל סוף סוף, מפסיד הרבה מצוות…וזה על קצה המזלג…
הם לא אשמים הם נקרעים בין 2 עולמות שונים בקיצון.
כבר מגיע למצב בו אני מעדיף שיהיו אצלה כמה שיותר ממילא נחשפים אצלה וגדלים לאורח חיים שמרחיק אותם כל כך מהיעד של היהודי בעולם.
מנסה להבין מה אני יכול לעשות, מה תפקידי, זה מרגיש כל כך כל כך…אין לי מילים

תשובה:

מועדים לשמחה,

אכן התיאור קשה, אין ספק שאתה עומד לפני אתגרים קשים וגם נראה שכך יהיה גם לאורך זמן. עליך לשאוב הרבה כוחות, סבלנות ואורך רוח, ומחשבה כדי להצליח.

לעניות דעתי אם אתה רוצה להצליח עם הילדים עליך לשנות קצת את כיון המחשבה שלך. כלומר, אין ספק שכאדם ירא שמים אתה מעוניין להתפלל במנין בראש השנה ויום כיפור. ומאחר שהילדים מפריעים לך מטבע הדברים לכן אתה מעדיף שבימים אלו הם יהיו אצל אמא שלהם. ברמה העקרונית אני מתרשם שגם בסוכות היית מעדיף כך כדי שלא תגרם לך הפרעה בקיום המצוות בגין הילדים. אבל דומני שיש לך טעות, באופן הזה אתה משדר לילדים שהם נטל בקיום המצוות אצלך. ובעיקר אתה גורם לילדים לקבל הרגשה הקיום המצוות הם נטל שיש לעשות אותם כי אנו מחוייבים בכך. וזה נכון שהמצוות הן חובה עלינו בין אם זה נוח לנו ובין אם לאו. אבל קשה לחנך ילדים בצורה הזו בדור שלנו, ובפרט שיש להם אמא שמאד נוח להם עם צורת החיים שלה שאפשר לעשות מה שרוצים, אז כיצד אתה מצפה מהם שהם יגדלו וישמרו מצוות. יתרה מזו, ילד שגודל בבית חילוני ולא מכיר שמירת מצוות מקרוב, כאשר הוא מתבגר יש איזה סיכוי שהוא יחזור בתשובה מתישהו, אבל ילדים שגדלים באופן זה, מצד אחד הם גדלים אצל האמא שיכולים לעשות מה שרוצים והכל בסדר. מאידך הם רואים את הקשיים בקיום המצוות אצל האבא אז הסיכוי שמתישהו יבחרו בקיום המצוות קטן בהרבה – יש להם כבר ריאקציה מזה.

לכן, הדרך הטובה ביותר הוא לנסות עד כמה שאפשר להאהיב את השבת אצל הילדים, בס"ה הם מאד קטנים, הטלוויזיה או הים זה לא משהו שהם חייבים, אלא סוג של הפגת השיעמום. לכן, תשקיע מחשבה רבה לפני השבת מה עושים איתם כל השבת, משחקים איתם משחקים כאלה ואחרים, יושבים ומספרים להם סיפורים. ארוחת שבת עם השקעה (אנני מתכוון לאוכל מיוחד דווקא, אלא לסוג של ארוחה שתיצור אצלם ציפיה להגיע לעוד ארוחה כזו). אז גם אם יצא שאתה מוותר על מנין פה ושם, גם מצווה כזו או אחרת פה ושם. אין ספק שזה עדיף וזה מה שנדרש ממך בסיטואציה הנוכחית, ואם כך, זה גם רצון הבורא.

הרבה הצלחה ורוב נחת!

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום וברכה ומועדים לשמחה!
    אני חושב שכבודו לא מבין איזו הקרבה נדרשת כשאני איתם.
    מדובר על שבת כל שבועיים בה צריך לוותר על כל התפילות במנין, על קריאת ספר תורה בציבור, וכל תפילות היחיד נאמרות בחופזה וללא כוונה, אילו מין תפילות אלו?
    מדובר על חצי מהחגים בהם יש לוותר על תפילות במנין, על תיקון ליל שבועות\הושענא רבא שצריך לוותר אחת לשנתיים,מדובר על חצי מלילות סוכות שבהן צריך לוותר על לינה בסוכה (לפחות כל עוד הם קטנים), מדובר על שבתות שלמות בהן צריך לוותר על לימוד תורה כמעט לגמרי (מלבד אחרי שהולכים לישון בלילה עד שאני עצמי קורס מעייפות מהטיפול בהם ונרדם), ויתור על חלק נכבד משיעורי תורה באמצע השבוע ועוד ועוד.
    האם לא מספיקה ההקרבה הגדולה שבמשך שנים ארוכות עשיתי על הרבה מהדברים הנ"ל כשניסיתי ללא הועיל להציל את הבית ולהגיע לשלום בית והתייעצויות עם הרבה רבנים ויועצי נישואים, למען הילדים, שלא יסבלו, שלא יראו בית מפורק?
    הסיכוי של ילדים שחיים עם אמא חילונית להתקרב ליהדות שואפים לאפס.
    ומי אמור לחנך את הילדה שלי לצניעות? אני? איך??
    וכבודו אומר שלדעתו עלי לשנות גישה ולהפסיד כל כך הרבה מצוות (לא מדובר על פה ושם כבודו אינו מבין את גודל הוויתור שכבר היום אני עושה) והכל כדי שאולי יום יבוא והם יתקרבו?
    ומה עם חיי שלי? אני רוצה בע"ז זוגיות חדשה ובריאה עם אישה חרדית ויראת שמיים שמבינה מה באנו לעשות כאן בעולם ומוכנה לפעול ולהתנהג ולגדל את ילדיה על ברכי התורה והמצוות!
    חיי מי קודמים? שלי או של ילדיי?
    מחילה מכבודו, קשה לי לקבל את זה שאני צריך לוותר על כל כך הרבה רוחניות בשביל אולי ילדים שמתישהוא יחזרו לחיק היהדות.
    אנא בחון שוב את הדברים בהתחשב בכל מה שכתבתי.
    מוקירך, שגיא

  2. ידידי, אני כואב איתך באמת, אבל עדיין חושב שזה כך, אל תוותר על הילדים, אבל גם אל תלחץ אותם לא לצניעות ולא לשום דבר, רק תראה ךהם שבתות יפות ונעימות וחגים יפים, יחד עם זה תתייעץ ותחשוב מחוץ לקופסה איך אפשר כן לקיים כמה שיותר את התפילות וכו'. אלא הילדים שלך, בשר מבשרך! בעזרת ה' תהיה לך גם זוגיות טובה זה לא סותר, תהיה חזק! מתפלל להצלחתך. יש לך זכויות עצומות!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל