שאלה:
שלום וברכה. בחור שהוריו גרים בצרפת, ולומד בארץ ישראל במשך השנה, וכעת עובר את חג הסוכות בארץ גם כן, קיבל הוראת הגר"י יוסף שליט"א לשמור רק יום טוב ראשון, ע"פ פסקו של הגרע"י זצ"ל ביביע אומר. השאלה היא, האם יש ענין להחמיר שלא לעשות מלאכות ביום ראשון של חול המועד, כדי לצאת גם ידי הסוברים שצריך לשמור יום טוב שני, או שכיון שהוא מתפלל תפילת חול המועד, וגם אוכל בלי קידוש והבדלה, אין שום ענין שיזהר מעשיית מלאכה. תודה.
תשובה:
שלום וברכה
ודאי יש ענין להחמיר, שהרי ודאי ההנחה המקובלת היא שדינו כבן חו"ל שחייב בכל דיני יום טוב שני. אפילו דעתו להשאר להשתקע בארץ, אם הוא תלוי בדעת הוריו ושומע להם, אין ספק שדינו כבן חו"ל, אם אינו תלוי בדעת הוריו ודעתו מוחלטת להשתקע בארץ ישראל [נדיר מאוד!] דינו כבן ארץ ישראל, כן הורה הגרש"ז אויערבך והגרב"צ אבא שאול, ראה יום טוב שני כהלכתו פרק ז בהרחבה. אבל אם דעתו אולטי להנשא ולגור בחו"ל ודאי חייב ביום טוב שני לפי כל הידוע לי וכפי שציינתי מהמקורות הנ"ל.
השאלה היא לפי הדעה [שאותה קיבל הבחור על עצמו] שאין לעשות שני ימים טובים, האם יש ענין להחמיר רק לגבי המלאכות או שזה תרתי דסתרי
לחשוש למחמירים אינו תרתי דסתרי.
השאר תגובה