לתרומות לחץ כאן

המצוה להתענג בשבת

שאלה:

האם יש ענין להנות בשבת?

תשובה:

כמובן, יש מצוה של עונג שבת, והמצוה הזו היא לא רק באכילה, אלא למשל גם בשינה.

כידוע השינה מכלל עונג שבת, וכפי שאמרו: "שינה בשבת תענוג" (של"ה מסכת שבת נר מצוה נג, ילקוט הראובני ואתחנן ע"פ זר זהב בשם האריז"ל).

וראיתי מדברי רבי שמואל אליהו שהביא בזה מערוך השולחן רצ, א כתב: "ואם רגיל בשינת צהרים אל יבטלנו דעונג הוא לו ושינה בשבת תענוג. ואסור לומר אישן כדי לעשות מלאכה בערב ואפילו כדי ללמוד בערב, דזהו כמכין משבת לחול, אלא יישן כדי לנוח בשבת".

ועיין ציץ אליעזר ז, כג, ב, שהשיב על דעת זה השלחן ח"א לסי' ר"צ, ופתח הדביר (מובא בכה"ח רפ, ה), שסוברים שאסור להישאר ער בכל ליל שבת כדי ללמוד תורה משום שהשינה מכלל עונג שבת. וכתב שמי שמתענג מהלימוד הזה, מותר לו לנדד שינה מעיניו.

במשנה הלכות יא, יט, הובאה שאלה האם מטעם שאמרו, ניחא לאינש דליעבד מצווה בממוניה, מותר ליקח כר או כסת של חבירו ולישן עליו בשבת שינת צהריים כי שינה בשבת תענוג. והשיב לאסור, כי מי אומר שהמצווה לישן על כר וכסת, ישן על הספסל וישים תחת מראשותיו בגדו או משהו אחר, ואין מניעת כר וכסת של חבירו מונעו מלישון, ואמרו במשנה ועל הארץ תישן ולא זכר כר וכסת.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. ראש השנה גם כשהוא חל בשבת הוא יום הדין! אדם שמאריך בשנתו ביום הדין מגלה בדעתו שהוא לא מבין שחייו מונחים על כף המאזניים. לכן ודאי למרות המצוה להתענג בשבת, מרבים בתפילות ותחנונים וקמים מוקדם לתפילה.

  2. אדרבה לענ"ד דווקא בגלל שזה שבת יש להקדים (להקדים! לא לזרז!) את התפילה שיוכלו לאכול ס"ג בזמנו ואולי גם להספיק שלא להתענות עד חצות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל