לתרומות לחץ כאן

טבילת מכונת קפה

שאלה:

שלום קניתי מכונת קפה חדשה רציתי לשאול האם צריך לטבול אותה יש להדגיש כי מדובר במוצר חשמלי שיכול להרס אם טובלים אותו

תשובה:

שלום וברכה

באופן עקרוני יש לטבול מכשיר זה. וכיון שיש חשש שיתקלקל מהטבילה, ניתן לעשות דבר אחר, לקלקל בה משהו בעל משמעות, ולתקנו על ידי יהודי, ואז הכלי אינו זקוק לטבילה.

מקורות:

ראה שו”ת חלקת יעקב (ח”א סי’ קכו, וח”ב סי’ סא) שמאחר שהשימוש התמידי של מכשיר זה הוא רק בהיותו בחשמל, הרי הוא ככלי המחובר לקרקע ואינו צריך טבילה. וכן כתב בשו”ת בית אב”י (ח”א סי’ קיד). וראה בספר טבילת כלים (פ”ד סי’ טז הערה כד) שהביא בשם הגרש”ז אוירבך, כי מאחר שיש דעות שכלי זה אינו צריך טבילה, ניתן לקלקל בו דבר מה ולתקנו ע”י ישראל, ובצירוף הדעות הנ”ל יפטור את הכלי מטבילה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אם הכלי כבר שלי וברשותי ולאחר הקלקול, אני מביא נכרי לתקנו עבורי, הכלי צריך טבילה?? מדוע צריך שהתיקון ייעשה על ידי ישראל?

  2. הראשונים דנו האם לאור ההלכה ש"אומן קונה בשבח כלי" יש כאן בעלות מסוימת של הגוי שמצריכה טבילה כאשר הבעלים מקבל את הכלי בחזרה (עיין תוס' ע"ז עה ע"ב ד"ה אי וטור יו"ד סי' קכ). נושא זה שנוי במחלוקת, והדעה הפוטרת מוסברת בשו"ת תרומת הדשן סי' שט: "דבמרדכי פ' בתרא דע"ז כתב שהשיב רבינו שמחה לרבינו ברוך דאין אומן קונה אלא כפי השבח ולא בגוף הכלי, ואם היה אומן רוצה לעכבו לא היה רשאי". ניכר מלשון זו שאם הקניין היה בגוף הכלי, והאומן היה רשאי לעכבו מחמת חלקו כשם ששותף רשאי לעכב, היה חיוב טבילה. זאת אומרת, לפי שתי השיטות במחלוקת זו בעלות משותפת מחייבת טבילה, והמחלוקת היא האם קניינו החלש של האומן, שאינו בגוף הכלי (עיין קצות החושן סי' שו סק"ד ושו"ת קול אליהו ח"א חו"מ סי' לח), מספיק בשביל לחייב טבילה. וכך נקטו רוב ככל האחרונים, עיין בשו"ע סי' קכ ס"י ובנושאי הכלים (ש"ך, גר"א, דרכי תשובה ס"ק צב וצד, ועוד).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל