לתרומות לחץ כאן

ריבית

שאלה:

אני רוצה שאימא שלי תיקח הלוואה מקרן להלוואות בערבות מדינה (מגיע לה כי היא עצמאית). את הכסף אני צריך לצורך השקעה. האימא שלי לא שומרת מצוות. האם מותר הדבר א. מצד שהיא אינה מבינה את עניין של היתר עיסקה (האם צריך להסביר לה)? ב. מצד שזה לא מיועד להשקעה שלה (ואין לה שום נכסים כעת)? ג. אולי יש בעיה אחרת שאינני מבחין?

תשובה:

שלום וברכה,

האמא יכולה לקחת את ההלוואה אם מטרת ההלוואה כדי להלוות לך עם ריבית. כיון שנחשב שהיא עושה עסק עם הכסף – היא מלווה אותו בריבית. אלא אם היא לוקחת את ההלוואה ומלווה לך בריבית עליכם לערוך ביניכם היתר עסקה. יש לבאר לה את הביאור הפשוט מהו היתר עסקה.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. היא אינה מתכוונת להלוות לי בריבית גבוהה ממה שהיא תשלם. כנראה, להפך – היא גם תשתתף בתשלום הלוואה. מה שכן, יתכן והיא תשתתף גם ברווח של השקעה שלי…
    בקיצור, היות ואנחנו ביחסים של אם ובנה, היא רוצה שיהיה לי רווח. מבחינה כלכלית זה יעזור גם לה בעקיפין – היא פחות תתצטרך לעזור לנו (למשפחה שלי, המונה 7 נפשות). גם יתכן שזה איכשהו יתגלגל אליה (לה אין דירה ואני משקיע בדירה…). זה – תמונת המצב. כל השאר, גם אם נערוך אתה איזשהו חוזה – זה הרמה (אך, כמובן, אפשר לכתוב שהיא מלווה לי באותם תנאים שהיא מקבלת…אך, מה יהיה עם בהמשך היא תציעה להשתתף, או שאני אבקש..?)

  2. אם הבן מחזיר את הריבית שהאמא משלמת נחשב גם להלוואה בריבית. וניתן לעשות איתה היתר עסקה. אם האמא תחליט אח"כ להשתתף זה מונע את ההיתר עסקה, וניות ואתה הבן צריך להחזיר את ההלוואה פלוס ריבית שהיא אמורה לשלם, יש לערוך מולה היתר עסקה, וזה נחשב עסק.

  3. ואם היא סתם רוצה לעזור לי? – להעביר כסף. אז אני צריך להקפיד לא לקבל? ואם הדבר מותר, כיצד נתנהג? אני אומר לה שכל חודש אעביר לה תשלום על הלוואה, והיא תעביר לי כמה שהיא רוצה (מתנה), זה טוב? אז למה צריך כל הסיבוב? אולי אפשר כל חודש לשאול האם היא רוצה להביא לי מתנה, ואם כן – לקזז את זה. (מתנה – זה לא משהוא קבוע. פעם היא תביא, פעם – לא, פעם פחות, פעם – יותר).

  4. אם בשעת ההלוואה קבעתם שזה הלוואה, יש לערוך היתר עסקה, ודינו ככל הלוואה לצורך עסק. אחרי שקבעתם שזה הלוואה ואתה חייב להחזיר לה כל חודש, היא יכולה למחול כל חודש או את כל ההלוואה, ואין צורך לפרוע ולקבל בחזרה, אלא מספיק שמראש ניתן כהלוואה. ואח"כ אם היא תמחל על כמה תשלומים או אפילו על כל ההלוואה, אין איסור ריבית, כיון שמעיקרו זה היה הלוואה.
    כמו כן ניתן להתנות שהיא נותנת את ההלוואה לדירה שאתה רוכש, והיא קונה חלק בדירה כפי הסכום שהיא משקיעה בדירה, ואז אין כאן הלוואה ממך לאמא שלך, והיא לווה לצורך עסק כיון שהיא קונה חלק בדירה. ואחרי שהיא קנתה חלק בדירה היא יכולה להקנות לך את חלקה בדירה ואין בזה כל חשש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל