לתרומות לחץ כאן

הנחה לשכר לימוד ואז בא לו כסף מהו?

שאלה:

בס"ד

שלום להרב שליט"א,

שאלה: מי שקיבל הנחה בשכר לימוד מפני מצב כללי שלו, ואז התעשיר האם זאת אומרת שעתה יש לו חיוב תשלום מכיר מלא? או כיון שקיבל הנחה גמר קנינו ואין חיוב עושה לשלם את הכל? ואם תרצה לומר חייב לשלם הכל כיון שרק היה הנחתו חל מפני עני וכיון שמסולק מזה הריהו ככל אדם, אז קיבל ירושה האם נקרא שיש לו עילוי בפרנסתו כאלו משכורת גבוה יותר וחייב לשלם או לית לן בה?

וגם תרצה לומר לית לן בה, משכורת דבר בעצמו וירושה/מתנה דבר אחר בעצמו, קיבל עילוי במשכורת שלו האם חייב להודיע להם? נ"מ שיש לו עוד חשבונות לשלם ואף שהגביה משכורתו ומי יודע אם יהיה משהו לעלות מה שכבר התחייב להם או מ"מ כיון שהתנה שאם יעלה משכרות שאז ישלם עוד יש לו חיוב להם להודיע והם קודמים או תלוי באיזה בעל חוב מוקדם?

ובנושא שלנו האם בתנאי אם הבית ספר עילוי במשכרות שלו במשמע או כולל אשתו, דהיינו של מי שנחתם בשטר ? כאשר לא מפורט שמדובר על עילוי משכרות של "משפחה" .

תודה רבה
ברכה הצלחה ושלום

תשובה:

שלום וברכה,

 

מכיוון שבזמן שהאדם מקבל את ההנחה מהמוסד הוא על סמך מצבו בזמן שבא לבקש את ההנחה והמוסד הסכים וקבע עימו את השכר המסוים הזה, ובזמן שהם כך קבעו ביניהם הרי שאותו אדם היה זכאי לכך בשל מצבו הכלכלי. נמצא שהשכר שאותו הם קבעו לשלם הוא השכר הנמוך לאחר ההנחה, ומעתה זהו השכר שנקבע ביניהם וממילא גם אם הוא התעשר אחר כך אינו חייב לשלם כי המדד של ההנחה אינו נכלל כלל בקביעה ביניהם. גם המוסד לא יכול לחייב אותו כבר לשלם יותר מאחר והקציצה כבר חלה ונקבע לפי המחיר הזול. אמנם אם באמת הם התנו בשעת ההוזלה שאם המצב ישתנה והוא יתעשר ויוכל לשלם את המחיר הקבוע, בכזה מצב תבוטל ההנחה ואז הוא יחוייב לשלם את המחיר הגבוה יותר, הרי שהדבר חל כחלק מהסיכום ביניהם ולכן הוא חייב לשלם. אבל כל עוד לא היה תנאי כזה בזמן שהנהלת המוסד הסכימה על גובה התשלום וקבעו את התשלום אין חייב לשלם.

 

 

בהצלחה.

מקורות:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל