שאלה:
אם נתתי מתנות לאביונים לפני פורים לשליח או לכולל שדואגים לתת בפורים מתנות לאביונים, אם השליח או הכולל לא נתנו בפורים את הכסף לאביונים אז זה שנתן קיים את המצוה והעוון נופל על השליח או על כולל?
אם קיימתי את המצוה שנתתי על ידי שליח?
תשובה:
שלום וברכה
אם האביונים לא קיבלו כלל את הכסף, הנותן לא קיים את המצוה, ראה נתיבות הלכה חלק לד תשובות הגר"נ קרליץ, באופן שהגבאי איבד את הכסף שניתן לידו, שהנותן לא קיים מצותו. אבל אם קיבלו לאחר פורים, בדיעבד יצא, כפי שהובא בשו"ע סי' תרצד לגבי מי שנמצא במקום שאין עניים, שיפריש מעות בפורים וכשיזדמן לו עני לאחר פורים יתנם לו, אבל ודאי לא קיים בזה את המצוה כתיקונה אלא בדיעבד גדול. בזמנו באתר דנו בימי הפורים, שאולי כאן יהיה הדין שונה, כיון שהנותן נתן על דעת שיקיים בכך את המצוה, ממילא עד כמה שלא ניתנו המעות בפורים, אולי על דעת כן לא היה נותן, ובעצם המתנה בטלה והמעות הן שלו בחזרה… לאידך גיסא יש לומר, שכיון שאנשים רגילים לתת הרבה בפורים ולא מדקדקים שבכל אחת מהמתנות תתקיים המצוה כתיקונה אלא כל הפושט יד נותנים ובודאי כבר קיים מצותו בכל מיני נתינות אחרות, אינו מקפיד כל כך ולא בטלה מתנתו, וצ"ע.
…ואם נניח שלא קיימת? מה יש לעשות עוד? להצטער על כך עד פסח?
השואל רוצה ללמוד תורה, לא הבנתי את הבעיה.
השאר תגובה