לתרומות לחץ כאן

תפילה במנין דרך הטלפון בבידוד

שאלה:

אני צריך להיות בבידוד, השאלה האם מותר והאם יש עניין [לא חיוב, מעלה] להצטרף דרך הטלפון למניין ולענות קדיש קדושה וברכו. וביותר מחר לעניין סליחות וי״ג מידות. השאלה היא גם האם זה נחשב תפילה במניין וגם אם לא ממש האם זה יותר טוב מלהתפלל ביחידות. [ראיתי באתר שלעניין עניית אמן כבר עניתם שמותר אבל לא חובה. שאלתי היא אחרת כמו שכתבתי]

תשובה:

הצטרפות דרך הטלפון אינה נחשבת תפילה במנין, מותר לענות אמן, אבל אין חיוב. הכי חשוב שתתפלל בשעה שהציבור מתפללים, כלומר שאם יש מנין סמוך לביתך בשעה 7:00 תתפלל עמהם, יש בזה מעלה כמבואר בשו"ע סי' צ.

לגבי אמירת אמן על הברכות שבטלפון נחלקו הפוסקים אם צריך לענות אמן על ברכה הנשמעת באמצעות טלפון רדיו וכדו' בשידור ישיר ולמעשה רשאי לענות אך אינו חייב. אך בשמיעה מהקלטה ודאי שאין צריך לענות אמן כיון שפסק כבר הכח המדבר. ועוד רבות האריכו הפוסקים בכל ענין זה ובמקרים רבים אחרים בהם יש לדון בשאלה זו כגון שמיעת מגילה דרך הטלפון, הבדלה, ברכת כהנים, לשמוע ברכת כהנים בשידור חי, קול באשה ערווה בטלפון ועוד, ובכולם האריך והרחיב הרב צבי רייזמן בספרו רץ כצבי חלק ב' בטוב טעם, וגם הביא שם את כל המקורות בדברי הפוסקים שדנו בזה, ניתן לעיין בזה כאן.

מקורות:

באגרות משה או"ח חלק ד' סימן צ"א כתב שיש לענות אמן מספק, וכתב שם עוד שאשה שאינה יכולה לשמוע הבדלה עדיף שתשמע באמצעות הטלפון משלא תשמע כלל.

אך במנחת שלמה חלק א' סימן ט' אות א' כתב שאין צריך לענות אמן כששומע דרך הטלפון בכל מקרה, והאריך לבאר שם כיצד עובר הקול ממקום למקום, והוכיח שם שלא כהסוברים שיכולים לצאת ידי חובה באמצעות שמיעה דרך אמצעי תקשורת אלו.

ור' עוד בשו"ת יחווה דעת חלק ב' סימן ס"ח שהאריך בענין זה והסיק שרשאי לענות אך אינו חייב, וכתב שם שאף שיתכן שיש דבר טינוף בין המברכים לבין העונה, אין בזה חשש כיון שדעת כמה פוסקים שכשאינו רואהו יכול לענות (מעשה רב סימן מז ועוד).

בריאות איתנה ובשורות טובות

הצטרף לדיון

6 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל