לתרומות לחץ כאן

החזר שכר לימוד

שאלה:

שלום וברכה !
לפני כחמש שנים בערך התחלתי ללמוד במכללה ירושלים לימודי תואר. קודם לכן, הוצאתי במכון כלשהו תעודת הוראה, וניגשתי למכללה ירושלים בכדי לעשות השלמה של הלימודים בכדי לקבל תואר ראשון
בתחילת הלימודים נאמר לי שאני מחוייב ב-38 נ"ז על מנת להיות זכאי לתואר. כל נ"ז מחירה הוא כ-700 ₪ בערך. בתחילת השנה הנוכחית נשארו לי חוב של כ-10 נ"ז שאותם הייתי צריך להשלים בלימודים עצמאיים (לומדים לבד וניגשים למבחן).
בתקופה שלפני פסח, בעקבות מגיפת הקורונה, המכללה איפשרה לעשות את הקורסים הללו דרך עבודות בית. ניצלתי את ההזדמנות וביקשתי מהמזכיר הרלוונטי שירשום אותי לקורסים הנותרים שנדרשו ממני.
דבר שלא ידעתי עליו הוא שכבר לפני מספר חודשים, משרד החינוך הוריד את הדרישות של לימודי המשך מתלמידים שעשו זאת ברצף. כלומר, תלמידים שניגשו להשלמת התואר מיד לאחר סיום לימודי התעודה שלהם, הרי שהם יהיו מחוייבים 30 נ"ז ולא 38 נ"ז.
בעקבות זאת, המזכיר רצה לבדוק האם יש לי זכאות זו, וביקש ממני את התעודת הוראה, לראות מה למדתי ולפי זה לומר לי האם אני זכאי להנחה הזו או לא. בתחילה הוא חשב שאני זכאי, אך הוא רצה לברר את זה מול ראש המחלקה. יום למחרת הוא שולח לי תשובה במייל שהוא טעה ולמעשה אני חייב ב-37 נ"ז ולא ב-38 נ"ז. כך שהוא למעשה חסך ממני נקודת זכות אחת.
אמרתי לו שלפי דבריו אני יהיה זכאי להחזר שכר לימוד ששילמתי למכללה ולא קיבלתי תמורה עוברו, ואכן הוא אישר את דברי, שאכן אהיה זכאי לקבלת החזר על הנ"ז בודדת שלמעשה אינני מחוייב בה.
ניגשתי לעשיית המטלות הנדרשות, הדבר לכך לי הרבה זמן של השקעה ומאמץ, כשבוע וחצי ישבתי על הכנת העבודות הללו. מדובר בכשישה עבודות גדולות, שכל אחת לקחה לי לפחות כ-10 עמודים.
הגשתי את העבודות במועד המיועד. וכעבור שבועיים שלושה בערך, המזכיר יוצר עימי קשר ואומר לי שלמעשה חלה טעות ואני באמת הייתי פטור מעשיית כל המטלות. והייתי מחוייב רק ב-30 נ"ז.
אמרתי למזכיר שחבל שהוא אומר לי את זה רק עכשיו, אך לפי דבריו אני אמור לקבל החזר על הקורסים שנדרשו ממני בטעות. הוא אישר את דברי ואף שלח לי מייל על כך.
בשביל לקבל את ההחזר הכספי ביקשו ממני לשלוח בקשה במייל לראש המחלקה בנידון, והוא העביר את זה להנהלת המכללה, ועד היום הם לא החזירו לי תשובה. כרגע עברו כמעט חמישה שבועות מהבקשה שלי לראש המחלקה.
כרגע אני עומד בצומת דרכים, האם ללחוץ לקבל את ההחזר הכספי או שהם למעשה כלל לא חייבים לי דבר. לכן, אני מפנה אליכם את השאלה, האם יש לי בכלל טענה ? האם הבקשה שלי לקבל החזר היא צודקת מבחינה הלכתית ?
אשמח לקבל את תשובתכם במהרה.
בברכה

ז' תמוז, תש"פ

תשובה:

שלום וברכה,

אם אין לך טובת הנאה מהקורסים הנוספים שעשית, ועשית רק כדי לקבל את התעודה, הם חייבים להחזיר לך את הכסף. אבל אם לאחר מעשה יש לך טובת הנאה מהקורסים שהוספת – הקורסים יחסכו לך עבודות אחרות, או שנוסף לך ידע שיוכל לעזור לך בעתיד, אין אפשרות לדרוש מהם החזר כספי כיון שבפועל קיבלת הנאה.

בהצלחה רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל