לתרומות לחץ כאן

איסור בל תלין לשכר גרפיקאי

שאלה:

אני מעצב גרפי ויוצא לפעמים אנשים שמעכבים את התשלום, היות ומדובר באנשים שתומ"צ אני נוהג לשלוח להם את הפסוק של "ביומו תתן שכרו ולא תבוא עליו השמש כי עני הוא ואליו הוא נושא את נפשו ולא יקרא עליך אל ה' והיה בך חטא"
מישהו אמר שלא בטוח שהלנת שכר גרפיקאי נכללת בזה, האם זה נכון?
והאם אין שום חובה לשלם כמה שיותר מוקדם ולא לכלות את זמנו במרדף אחר תשלום?

תשובה:

שלום וברכה,

הלנת שכר של גרפיקאי אין איסור 'בל תלין' ו'ביומו תתן שכרו' מאחר ואינו שכיר של הלקוח, אלא מוכר לו את העבודה. אך אמנם חייב הלקוח לשלם עבור הפעולה ואם מעכב את התשלום  דינו שווה ללווה שאינו משלם שעליו נאמר "לווה רשע ולא ישלם". ואם אינו לוקח את העבודה כלל הרי מזיק את הגרפיקאי, ועובר באיסור גזל שמזיקו.

בהצלחה.

מקורות:

בשו"ת תורת אמת סימן קיט (הביאו הקצות סימן שלט ס"ק ג) כתב על אדם שהזמין מהסופר לכתוב כתובה, שאין איסור בל תלין במקרה כזה, מאחר והקלף והדיו מביא הסופר, ואין כאן שכירות פועלים. וסיים התורת אמת שהרי זה מכירה או הלוואה. ולפי דבריו אם אינו משלם עובר באיסור שווה ללווה שלא פורע חובו.

כמו כן בשו"ע (שלג סעיף ח) פסק את דברי תשובת הרא"ש שאם הזמין מהאומן מלאכה ואינו רוצה לקחתו, והדבר ייפסד בידי האומן הרי חייב על ההפסד, ובשו"ת הרא"ש מבואר שחייב מדין גרמי. ולפ"ז בהזמנת עבודת גרפיקה שאם לא לוקח את העבודה העבודה של הגרפיקאי תלך לאיבוד, ואם לא לוקח את העבודה הרי זה מזיק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל