לתרומות לחץ כאן

שילוח הקן – טעמי המצוה

שאלה:

שלום כבוד הרבנים . מעניין אותי על הנושא שילוח הקן אני חיפשתי ולא הבנתי מה רחמים בשילוח הקן. תודה רבה מראש.

תשובה:

שלום וברכה

המצוה בעיקרה לפי רוב הפרשנים, היא כאשר אדם מעוניין בגוזלים או הביצים, שלא יצער את האם בכך שהוא לוקח את הבנים לנגד עיניה, אלא ישלח אותה תחילה [באופן זה מן הסתם הכל מובן לך, כמו שאוכלים עגלי בקר וביצי תרנגולת..]. אלא שכיון שיש בזה גם טעם סגולי לעורר רחמי שמים על עם ישראל, כמו האם המבכה על בניה, עושים מצוה זאת גם כשאין צורך ממשי בביצים.

מקורות:

שני טעמים עיקריים נזכרו למצוות שילוח הקן:

האחד, לחזק בליבנו את מידת הרחמנות, שלא ניטול את האם מעל גוזליה, אלא קודם נשלחנה לחופשי, ורק לאחר שתתרחק מן הקן, ניטול את גוזליה. (רמב"ן דברים כ"ב ו', חינוך תקמ"ה, ועיין ילקוט מעם לועז דברים ע' תת"ל). 

על פי טעם זה, אפשר להבין את השכר שהבטיחה התורה למי שמשלח הקן, שנאמר "למען ייטב לך והארכת ימים", שכל הדבק במידותיו של הקב"ה ומרחם על הציפור יזכה לחיים טובים וארוכים. ויתר על כן אמרו חז"ל, שבזכות מצווה זו זוכים עקרים להיפקד, שכשם שהם כיבדו את דאגת האם לגוזליה, כך הם יזכו לגדל ילדים (דב"ר ה, ו. ילק"ש ריש פרשת תצא). 

עוד טעם נזכר בדברי המקובלים, שבעת שאנו משלחים את האם מעל בניה, והיא מצטערת על גוזליה ומטפחת בכנפיה, מיד עולה זכרונם של ישראל לפני אביהם שבשמיים, ומתעוררים עליהם רחמים, שמעת שגלתה השכינה וחרב בית המקדש נתונים הבנים בצרה ובשבייה, כיתומים וגלמודים, בלא אם ואב, ובאותה שעה מתעוררים רחמים גדולים על ישראל (ז"ח רות צד, ב, טעמי המצוות לרדב"ז ר"ו. ועיין ת"ז ת' ו' כג, א).

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שתי שאלות ברשותכם.

    א) האם אין בסיבה א משום האומר על קן צפור וכו'?

    ב) האם אין סתירה בין שני הטעמים? לטעם א זה רחמים על האם ולטעם ב זוהי אכזריות עד כדי כך שהיא צועקת ובוכה?

  2. האומר על קן ציפור זה שהוא עושה את המצוה מתוך רחמים ולא בגלל שזה רצון ה', אבל זה שיש טעם למצוה משום רחמים – זה נכון.
    אין סתירה, שני הדברים אמת, אם זה היה בפניה היתה מצטערת יותר.

  3. שלום כבוד הרבנים
    למה לגרום צער ליונה אם אין צורך ממשי בביצים? אם ישנו צורך ממשי לביצים, מידת הרחמנות אכן מתקיימת בשילוח היונה, שכן הייתה מצטערת יותר. אך שאין שימוש ממשי בביצים ובכל זאת שולחים את היונה, הלב כואב להפריד את היונה מהבנים שלה. מרגיש לי שהמצווה הזאת לא מתאימה לימים שלנו היום, ימים בהם ביצים הינו דבר נגיש בכל המרכולים. לא יזיק לגלות חסד ורחמים כלפי היונה שטרחה ועמלה לשמור על גוזליה

  4. אכן לפעמים לב ההורים כואב, וגם ליבו של בורא עולם שהוא אבינו מלכנו כואב כאשר ילדיו אהוביו משתמשים במחשב בשבת, זה הרי נגד רצון התורה, נשמח עם בורא עולם אם תמנעי מכך. שבוע מבורך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל