לתרומות לחץ כאן

מדידת חום בשבת על דיי גוי – קורונה

שאלה:

שלום כבוד הרבנים.בזמן הזה בזמן הקורונה שבכניסה לבית הכנסת מודדים חום עם מודד חום אלקטרוני ויש שאלה האם מותר שגוי ימדד חום ליהודי בשבת? תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה

אינני מכיר הוראה כזו למדוד חום לכל מי שנכנס לבית הכנסת, ואין להחמיר מעבר לכללים כאשר הדבר כרוך בחילול שבת אפילו על ידי גוי. בבתי חולים וכדומה שאכן מודדים חום לבאים שם, ניתן להקל על ידי גוי לצורך חולה שאין בו סכנה, אבל על ידי יהודי רק לצורך חולה שיש בו סכנה. תפילה בציבור גם היא צורך מצוה, ובמקום בעולם שיש חובה כזו ולא ניתן לוותר על כך, יש להקל על ידי גוי, אם אין מקום אחר להתפלל.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. שלום וברכה לרבנים שליט"א.
    לכאורה הפסק הנ"ל לגבי בתי חולים הוא רק לפי החזו"א שיש בחשמל איסור תורה של 'בונה'. לפי דעת רבים מהפוסקים שיש רק איסור דרבנן בחשמל [וכך פשטה ההוראה אצל רוב הספרדים עפ"י דעתו של הרב עזרא עטייה ומרן הגרע"י זצ"ל, וגם חלק מהפוסקים האשכנזים עפ"י דעתו של הגרשז"א והשש"כ ועוד] זהו פסיק רישיה דלא איכפת ליה בדרבנן כלפי הנכנס לבית החולים. ולגבי המודד – הוא עושה כדין כיון שמחויב לבדוק כל אחד מחשש סכנה שידביק חולים אחרים, וא"כ יש להתיר הדבר.

  2. כונתי היא שהאדם הנכנס לא מכוין שימדדו לו חום, הוא לא מעונין בזה, אלא לבקר את החולה, אלא שמחייבים אותו למדוד לו חום, וזה דומה למצלמות בכותל וכדומה שידוע שמצלמים אותו אך אין לו ענין ושליטה על זה. ולכן כלפיו זה פס"ר דלא איכפת ליה.
    וכלפי הבודק כתבתי שזו חובתו להציל מספק את כל החולים האחרים ולכן אין לו איסור בזה, וגם אין בזה מסייע מצד הנכנס משום שהעושה – עושה בהיתר.

  3. יש לך טעות בהגדרה של "אינו מתכוין", כאשר אתה הולך לתומך כמו בדרך לכותל ומצלמים אותך, זה אינו מתכוון, אבל כאשר אתה נעמד לפני השומר והוא מודד לך חום, זו פעולה בכוונה גמורה ככל אמירה לגוי, וזה שאתה מוכרח לכך והיית מעדיף לוותר אינו הופך את זה לאינו מתכוון.
    אתה מתייחס שהוא עושה בשביל החולים, אבל זה רק לשיטתך שהבא אינו מתכוון, אבל לשיטתי שהבא נעמד בפניו כדי שימדוד וירשה לו להכנס, הרי שהוא עושה בשביל הנכנס… הגם שהמטרה בסופו של דבר שלא לסכן את השוהים שם.

  4. איני מבין.
    אני רוצה להגיע לבית החולים לבקר. ומישהו עוצר אותי ואומר לי אני רוצה לבדוק לך חום. לאן אני אלך? האם בגלל זה – נקרא שאני מכוין?
    הגע עצמך, אם יהיו פקחים באמצע הרחוב שיעצרו אנשים וימדדו להם חום, האם גם נאסור ללכת ברחוב?

  5. נשמע מדבריך שזה הק.ג.ב. של סטאלין.. זה הרי לא כך, כניסה לבית החולים מותנית במדידת חום, לכן אתה עומד בסבלנות בתור, וממתין שהשומר יבדוק לך. אתה שואל בסוג של היתממות, זה הרי לא עובד כמו שאתה מתאר את זה…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל