לתרומות לחץ כאן

כתיבת שם על בתי התפילין או הרצועות

שאלה:

שמעתי שיש מתירים כתיבת שם או ר"ת בתחתית הבתים ו/וא הרצועות (בקצה, חוץ מהשיעור המעכב) וכמובן שלא יהיה חציצה. ידוע לכם המקורות/הפוסקים המתירים?

תשובה:

שלום וברכה

 

לכתחילה לא כותבים כלום, אבל למעשה כאשר אתה כותב מאחורי הרצועה אין בזה חציצה משתי סיבות: א. זה רק חזותא ואין ממשות, ראה שו"ע יו"ד סי' קצח סעי' יז. שנית, ברצועה יש בעיה של חציצה רק בהיקף הראשון של היד או בהיקף הראש, ראה רמ"א סי' כז סעי' ד, אבל בשאר חלקי הרצועה אין בעיית חציצה ולא צריך להסיר שעון למשל כשמניחים תפילין. מתחת הבית או ההיקף הראשון אין לכתוב.

מקורות:

שולחן ערוך יורה דעה סימן קצח סעיף יז: בע שצובעות הנשים על פניהן וידיהן ושער ראשן, אינו חוצץ. וכן מי שהוא צובע וידיו צבועות, אינו חוצץ. הגה: וכן מי שאומנותו להיות שוחט או קצב וידיו תמיד מלוכלכות בדם, אינו חוצץ, שרוב בני אומנות זו אינן מקפידים (בית יוסף בשם ר"י):

שו"ע ורמ"א אורח חיים סימן כז סעיף ד': לא יהא דבר חוצץ בין תפילין לבשרו לא שנא של יד לא שנא של ראש. הגה: ודוקא בתפילין אבל ברצועות אין להקפיד (רשב"א בתשובה סימן תתכ"ז):

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. נכון שאין חציצה בבתים או רצועות ובמיוחד ברצועות חוץ מהשיעורים המעכבים. חפשתי מקורות מפורשות. נדמה לי שזכרון אליהו אומר שלא לעשות וגם פתחי תשובות ל"ב בהערה 71 . אבל מצאתי במקור נאמן סימנים ס"ו וע' מהרב מזוז שמותר, נראה לי לכתחילה, וגם בשבט הקהתי מתיר אבל זה לא כרגע לפני ובלי נדר אעלה המקור המדויק

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל