לתרומות לחץ כאן

בניית קיר בין שתי חניות

שאלה:

שלום רב,

הסוגיה שלפנינו היא בעניין בניית קיר בין שתי חניות, ולהלן הפרטים:
מדובר בבניית קיר בשטח שנמצא בין שתי חניות (שלי ושל השכן שלי) שלכאורה לא שייך לשום חנייה. ואסביר את המקרה:
ישנה חנייה אחת שמתוחמת בקו לבן, לאחריה יש שטח של 40 ס"מ (להלן "השטח המשותף") ולאחר שטח זה ישנו קו לבן שתוחם את החנייה השנייה, מכיוון ששטח זה נמצא בין שתי החניות, אני והשכן שלי מניחים שהשטח הזה שייך לשנינו באופן שוויוני.
אני מעוניין לבנות קיר באמצע השטח המשותף הנ"ל. לצורך המחשה אם הקיר הוא בעובי 20 ס"מ והוא יהיה באמצע השטח (שרוחבו 40 ס"מ כפי שציינתי) אז יישאר לאחר בניית הקיר 10 ס"מ לכל חנייה (מהשטח המשותף). השכן שלי טוען שאני צריך לבנות את הקיר בתוך השטח שלי וכך למעשה יישאר לו 20 ס"מ מהשטח המשותף ולי לא יישאר כלום. מכיוון שהוא טוען שכרגע הוא נהנה מהקיר ולכן "כנוס בתוך שלך". השאלה היא האם אומרים כנוס בתוך שלך גם בשטח שהוא לכאורה לא שייך חוקית לאף אחד משנינו? ובמידה והוא באמת יכול לטעון זאת, האם ברגע שהוא ייהנה מקיר זה בעתיד הוא צריך לשלם לי גם עבור בניית הקיר וגם עבור השטח של החנייה שהקיר בנוי עליו? ואם כן, לפי איזה מחיר הוא יצטרך לשלם על שטח זה, לפי המחיר המקורי שנרכשה החנייה(לפי כמה שנים ) או לפי המחיר שמוכרים חנייה כזו היום?
בנוסף , במידה והוא יודע שעוד כמה שנים הוא ייהנה מהקיר האם ניתן לכפות אותו לבנות את הקיר באמצע, כי בסופו של דבר הוא ייהנה מהקיר ולא שווה (כלכלית, מבחינת זמן ועוד) להרוס את הקיר ולבנות אותו שוב באמצע.

אודה לתשובתכם

תשובה:

שלום וברכה,

השטח שבין החניות הוא שטח משותף, ויש יכולת של השותפים לחלוק את השטח ושכל אחד יקבל חצי מהשטח.

אם אחד רוצה לבנות כותל, לא יכול לכפות על השני להשתתף בבניית הכותל. ולכן יצטרך לבנות לבדו את הכותל, וגם יצטרך לבנות את כל הכותל בשטח הפרטי שלו.

אם בעתיד השכן השני גם יסגור את החנייה ויגיע לו הנאה מהכותל, לא יצטרך לשלם על השטח של החנייה, אלא יצטרך לשלם חצי ממחיר הכותל שבנה.

חובה לציין: שאם נצרך 40 ס"מ כדי להיכנס ולצאת מהחנייה, צריך השותף שבונה להשאיר לו 40 ס"מ, ויוכל לבנות את הכותל רק בתוך שטח החנייה ולא בשטח שבין החניות.

בהצלחה.

מקורות:

שכנים שיש להם חצר משותפת ורוצים לחלוק יכולים לכפות אחד את השני לבנות כותל והכותל יהיה על החלק של שניהם בשווה. כמבואר במשנה ב"ב דף ב. ובשו"ע חו"מ סימן קנז סעיף א. מאחר והחצרות היו מיועדים לשימוש בני אדם (רש"י שם) והיה נהוג לבנות כותל בין שתי חצרות לכן יכולים לכפות זה על זה לבנות כותל. אולם בגינה שאין מנהג לבנות כותל בין שני הגינות, אם חולקים את הגינה לא יכול לכפות עליו לבנות כותל, (גמרא שם. ושו"ע סימן קנח). ואם האחד רוצה לבנות כונס בתוך שלו ובונה לבדו.

לפ"ז: חנייה שאין מנהג לגדור בין שתי חניות, לא ניתן לכפות על השני לבנות כותל בין שניהם, ואם רוצה האחד לבנות המקום של הבנייה והוצאות בניית הכותל עליו בלבד.

אם לאחר לאחר זמן השני גם יסגור, חייב לשלם עבר הוצאות הכותל מדין 'נהנה'. אבל לא ניתן לחייב אותו לשלם על מקום החנייה, מאחר והמקום נשאר לשכן הראשון, ולא זוכה במקום. והעובדה שחסך ממקומו לבנות כותל לא מחייב אותו לשלם.

אם יש צורך 40 ס"מ להיכנס ולצאת, הרי שטח זה משועבד עבור שימוש החנייה, ולא יוכל האחד לחלוק את השטח, כיון שהשטח משועבד עבור כל אחד להשתמש בחנייה, ודינו כשדה שאין בה כדי חלוקה שלא ניתן לכפות על חלוקה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל