לתרומות לחץ כאן

העיקר בתפילת שמונה עשרה הכוונה

שאלה:

שלום לרב
זו לא שאלה הלכתית כל כך, אבל בכל זאת אני לא יודע למי לפנות…
אני בן ארבע עשרה עוד מעט, משפחתי חזרה בתשובה לפני כמה שנים בתהליך מדורג. לפני כמה חודשים התפילות שלי החלו להיות סיוט, אני כל הזמן בספק אם הגיתי כראוי את המילים ולפעמים גם פתאום מוצא את עצמי מסופק אם דילגתי על ברכה או לא, וקרו הרבה פעמים שחזרתי להתפלל פעמיים רק בגלל זה. תפילה ממוצעת יכולה לקחת כמעט שעה.
רציתי לשאול אם ההגיה מעכבת את התפילה במצב שלי, והאם ניתן פשוט לומר את המילים כמו שהתפללתי פעם, בלי לחשוב על איך אמרתי אותם ורק לזרום עם התפילה?
תודה וסליחה

תשובה:

שלום רב,

 

חבל שאתה לוקח את זה כל כך קשה עד שהתפילה נעשית אצלך סיוט. התפילה חייבת לבוא ממקום של חויה, חויה רוחנית שאדם מרגיש, ולא חלילה להיפך. ההגיה אצלך לא חשובה. עיקר התפילה היא העבודה שבלב. ראה מה שכתב הרמב"ם בתחילת הלכות תפילה: "מצות עשה להתפלל בכל יום שנאמר ועבדתם את ה' אלהיכם, מפי השמועה למדו שעבודה זו היא תפלה שנאמר ולעבדו בכל לבבכם אמרו חכמים אי זו היא עבודה שבלב זו תפלה". תחשוב בלב שאתם מדבר עם בורא עולם, תחשוב על המילים, ההגיה באמת לא חשובה במקרה זה. זו התפילה האמיתית, ואיתה תרגיש הרבה יותר בנוח ובאופן חווייתי.

וגם אתן לך את העצה של הנפש החיים [ב, יג] שלא להעמיק כלל בכוונות רק את התיבה וצורת האותיות: "אלא העיקר בעבודת התפלה. שבעת שהאדם מוציא מפיו כל תיבה מהתפלה. יצייר לו אז במחשבתו אותה התיבה באותיותיה כצורתה ולכוין להוסיף על ידה כח הקדושה שיעשה פרי למעלה להרבות קדושתם ואורם. כמש"ל בפ"י שלכן נקראת התפלה דברים העומדים ברומו של עולם שכל תיבה בצורתה ממש היא העול' למעלה מעלה כל אחת למקור' ושרשה לפעול פעולות ותקוני' נפלאים. והיא סגולה נפלאה בדוק ומנוסה למרגילים עצמם בזה. לבטל ולהסיר מעליו בזה כל מחשבות ההבלים הטורדות ומניעות טהרת המחשבה והכוונה. וכל אשר יוסיף הרגלו בזה. יתוסף לו טהרה במחשבתו בתפלה. והיא כוונה פשטית"

 

המון הצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל