לתרומות לחץ כאן

ריבית בהשאלת חפצים

שאלה:

שלום רב ראיתי באתר שלכם שכתבתם שבהלואת חפצים אין איסור ריבית כיון שיש בזה בלאי והתוספת היא על הבלאי שאלתי היא מה הדין במקרה שהתוספת בפירוש יותר יקרה מהבלאי למשל נתתי לשכן דיסק חיתוך להשתמש והוא החזיר לי עם הדיסק המשומש עוד דיסק שלם (כנראה הרגיש לא בנוח בגלל שבחיתוך חלק מהדיסק "נאכל") לכאורה לפי הסיבה שהזכרתי זה אסור אבל ראיתי אצלכם בתשובה אחרת שאם מי שנתן לא נתן על דעת שיחזירו לו אלא במתנה אין בזה ריבית וכאן לא התכונתי שיחזיר לי את מה ש"נאכל" מהדיסק בחיתוך אשמח לתשובה

תשובה:

שלום וברכה,

בגמרא מבואר שחפצים אין איסור ריבית בשכר שלוקח עבור השימוש בחפץ, בשונה ממטבע שיש איסור ריבית. והטעם שבחפצים יש בלאי. ומאחר ויש בלאי מותר לקחת שכר הרבה יותר מהבלאי. הבלאי הוא סימן שאין כאן הלוואה אלא השכרה, וממילא יהיה מותר לקחת הרבה יותר מהבלאי.

בהצלחה.

מקורות:

ראה גמרא ב"מ סט, ב גבי רב חמא שהיה משכיר מעות, והגמרא חולקת שבמעות אין פחת הרי זה ריבית. ובחפצים שיש פחת אין איסור ריבית. ובמפרשים שם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל