לתרומות לחץ כאן

ברכת הגומל

שאלה:

שלום רב , יש לי שאלה הלכתית בברכת הגומל , מתי אפשר לצרף זמני נסיעה ומתי לא ? 1. בכל יום בין עלות השחר לשקיעה אני נוסע לעבודה הלוך וחזור כ 65 דקות נסיעה , האם נסיעות נוספות שאני לעתים עושה במהלך היום מצטרפות ? לדוגמה – כשאר כבר חזרתי לבית ואני יוצא שוב לסידורים או כאשר אני בעבודה ויוצא לפגישות במהלך היום ? 2. האם החישוב נעשה מתחילת עלות השחר ועד השקיעה ? ואם הדבר נמצא במחלוקת אז איך עלי לנהוג לפי מנהג הספרדים ? תודה

תשובה:

שלום וברכה

החישוב של 72 דקות אמור רק באותה נסיעה, ברגע שחזרת הבית אזי מה שתיסע שוב אינו מצטרף.

יום נעים.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה רבה ,
    למיטב זיכרוני בילקוט יוסף אדם שיוצא מביתו הנסיעה בהלוך מצטרפת לחזור גם אם הוא מתעכב בדרך אחרי שכבר הגיע למחוז חפצו ולכן נפקא מינה אדם שיוצא בכול יום לעבודה ונוסע במצטבר באותו היום יותר מ 72 דקות צריך לברך ברכת הגומל בכל שבת , שאלתי היא האם אדם שחוזר לנקודת היציאה\התחלה ועדיין לא יצא מהרכב והתחיל בנסיעה חדשה , האם הזמן הנסיעה הזה גם מצטרף ? ושאלה נוספת , האם נסיעות בין עירוניות למטרת פגישות עבודה גם כן מצטרפות ?

  2. אין צירוף כזה לענין הברכה. הצירוף הוא רק כאשר לא מדובר במקום היעד אלא תחנת עצירה בדרך [ובזה דנו הפוסקים לגבי תפילת הדרך אם זה דוקא באותו היום או אפילו בכמה ימים כשמתאכסן בפונדק בדרך, אבל לא כשמדובר במקום היעד].

  3. שלום רב
    אני מתנצל על ההתעסקות בעניין ברכת הגומל פעם נוספת . ייתכן שאני לא כתבתי לכם את השאלה כראוי אך מאחר ואני מאוד לא רוצה להיכשל בברכה לבטלה ומאידך רוצה לקיים את מצוות ברכת הגומל אז חיפשתי בשאלות ותשובות באתר של הרב הגאון בן ציון מוצפי שליטה ומצאתי שם התייחסות זהה לשאלה ששאלתי כאן –
    הרב נשאל בשאלה מס 171766 – נסעתי מרחובות לחולון הלוך חזור בשעות הבוקר לקח לי סה"כ 40 דקות בצהריים בשעה 14:00 נסעתי שוב אותו נסיעה וגם 40 דקות. האם 2 הנסיעות מצטרפות לברכת הגומל כיון שהיו באותו יום?
    תשובת הרב – "בהחלט כן"

    גם התייחסות אחרת באותה נושא :
    שאלה –
    1.אדם שיוצא בכל בוקר מביתו לעבודתו וחוזר רק לעת ערב ובנסיעתו הוא עובר מעיר לעיר מרחק נסיעה רציפה ללא פקקים כ 40 דקות לכל כיוון , האם חייב ברכת גומל ?
    2. מה הדין לאותו אדם באותה נסיעה עם אותו זמן , רק שנסיעתו מתארכת כ 40 דקות לכל כיוון בגלל פקק , האם חייב גם הוא בברכת הגומל ?
    3.מה הדין לגבי נהג שמחלק סחורתו ונמצא רוב הזמן בכביש עירוני , האם חייב בברכת הגומל ?
    תשובה –
    1. צריך לברך ברכת הגומל, ויברך פעם אחת בשבוע.
    2. אם הנסיעה מתארכת בגלל פקקים, אין צורך לברך.
    3. מי שהעבודה שלו בנסיעה עירונית לא מברך הגומל.

    בתשובתכם נכתב לי שהחישוב של 72 דקות אמור רק באותה נסיעה כלומר אני מבין שהפסקה של כמה שעות בין נסיעה בהלוך לנסיעה בחזור לא מצטרפות יחד ולכן אשמח לבדיקה מעמיקה פעם נוספת בכדי לדעת כיצד לנהוג לפי מנהג הספרדים .

    תודה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל