כבוד הרב,
האם יכול אדם לקבל עלייה לספר תורה, לומר ברכת התורה וגם ברכת הגומל כשהוא במקום רחוק (כעין 10-20 מטר) מהספר תורה?
כל טוב ותודה מראש,
מענדל
כבוד הרב,
האם יכול אדם לקבל עלייה לספר תורה, לומר ברכת התורה וגם ברכת הגומל כשהוא במקום רחוק (כעין 10-20 מטר) מהספר תורה?
כל טוב ותודה מראש,
מענדל
שאלות שנצפות עכשיו:
מאמרים אחרונים
מדריכים הלכתיים
מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?
מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל
תודה! חשבתי גם ששאלתי תיענה במהלך הדיון בסומא, אלא שאני מסופק האם אדם יכול לעמוד במקום רחוק מהספר תורה.
שם בסימן קלט סעיף ד כתוב ״כל הקורים מברכים לפניה ולאחריה, ופותח הספר קודם שיברך ורואה הפסוק שצריך להתחיל בו ואחר כך יברך״. אמת שיש דין מיוחדת לגבי סומא ע״פ הרמ״א שיכול לקבל עלייה אע״פ שאינו רואה מה שכתוב בספר, אולם, דין זה שהעולה צריך לפתוח הספר, לכאורה, אינו שנוי בשום במחלוקת.
גם, בסימן קמא ט״ז ד״ה ומ״מ כתוב ״ונראה סיוע מזה למ"ש ב"י בשם האגודה ונ"י דסומא שאמרו בפ' הקורא עומד אינו קורא בתורה היינו משום דאין קורא על פה אבל אוקמי לאינש אחרינא שפותח ורואה והסומא מברך ועומד בצדו שפיר דמי וכבר הביא ב"י דיעות אוסרים בא' קורא וא' מברך ממילא סומא פסול לתורה ודיעות המתירים והסכים להאוסרים וכ"פ בסי' קל"ט וכתוב בלבוש שראה בפני גדולים שעלה סומא לתורה וכ"כ מו"ח ז"ל רק שהתנה שצריך שיהיה הסומ' ת"ח ולא ע"ה ומצד ההוכחה נלע"ד גם כן היתר גמור״.
מזה נראה, שאפילו להדעות שמתירים (הט״ז וסייעתו) עליית סומא לתורה, הסומא צריך לעמוד במקום שהספר תורה עומד – ״אבל אוקמי אינש אחרינא שפותח ורואה והסומא מברך ועומד בצדו״.
מכל הנ״ל נראה שלכל הפחות הסומא צריך לעמוד על צד המקום שהספר תורה עומד.
אני מעוניין לדעת את הדעת שלך על פי כל זה.
כל טוב,
מענדל
האיניש אחרינא הזה הוא הבעל קורא… כך שהכל מתקיים כמו בסומא.
אך בשו"ע סו"ס קלט אי' הקורא בתורה צריך לאחוז בספר תורה בשעת ברכה ומקורו בירושלמי ובבבלי, וזה לא מתקיים בעומד מרחוק
זה לא מעכב.
השאר תגובה