לתרומות לחץ כאן

קידוש במקום סעודה במיץ ענבים

שאלה:

תודה על תשובתכם בעניין קידוש במקום סעודה.אבל לא עניתם על השאלה והשאלה היתה על מיץ ענבים האם לדעות שבשתית רביעית יין נוספת יוצאים י"ח קידוש במקום סעודה האם גם בשתית מיץ ענבים או דוקא ביין משום דמיסעד סעיד (ברכות לה) וזה לא שייך במיץ ענבים ואם איני טועה לדעת הגרי"ש אלישיב זצ"ל אין לקדש עליו משום שנחשב כמו משקה ולדעת הרמב"ם גם אין לקדש עליו משום שאינו ראוי לנסוך על המזבח.מקווה שהבהרתי כעת את השאלה.

תשובה:

אין הבדל בין מיץ ענבים ליין לענין זה, אמת הדבר שיש נדון מה זה מיץ ענבים, האם דוקא כזה שאין בו חומרים משמרים ואם ניתן לערב בן מים וכו', אם אתה חושש לדעת הגרי"ש אלישיב, אזי על מיץ ענבים שאינו טבעי לגמרי אתה גם לא יכול לברך הגפן ולא לקדש עליו, זה לא נוגע רק לקידוש במקום סעודה… 

מקורות:

לדעת הרב אלישיב מה שאמרו סוחט אדם ענבים מגתו ואומר עליו קידוש היום, הוא רק כאשר המיץ ענבים עדיין יכול להעשות יין, משום כך, לדעתו גם תירוש של כרמל מזרחי לא מועיל, כיון שמוסיפים לו חומרים משמרים המונעים תסיסה אלא רק מיץ ענבים ללא תוספות, כמו של ענבי ירושלים או של בית סבא או בית אבא, או יקבי שטיינברג. אולם מנהג העולם בזה הוא שכל מיץ ענבים שרובו מענבים ברכתו הגפן.

אמת, שבמיץ ענבים שמעורב במים לדעת הרב אלישיב יש בעיה נוספת, ומשום שלדעתו בזמנינו שהמים מגרעים ממעלתו של המיץ ענבים לא שייך כלל דין מזיגת הכוס, ולדעתו גם יין בזמנינו אסור למזוג במים, אולם כאמור אם הרוב יין זה בסדר לדעת רוב רובם של הפוסקים, ויש שהקילו לאשכנזים ביין גם אם רק רבע יין, כמו בזמן חז”ל.

ראה שבות יצחק הל’ פסח בהרחבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל