לתרומות לחץ כאן

שינוי מקום והיסח הדעת בברכות – כללים

שאלה:

יש לי כמה שאלות בתחומים שונים: 1. אם אפשר תשובה נחרצת האם מותר לראות הקרנות של נשים בבתים פרטיים למרות שכתוב שזה גזל? 2. אני שותה לאורך כל היום, האם כשאני בבית אני צריכה לברך כל פעם מחדש? 3. אם אני אוכלת משהו שהוא לא המוציא בבית ובאמצע אני יוצאת למרפסת האם אני צריכה לברך שוב? ומה עם ברכה אחרונה? 4.אם אני אוכלת לחם ושותה באמצע הארוחה ואח"כ מברכת ברכת המזון ורוצה לשתות, האם אני צריכה לברך על המים כי הם נכללים בברכת המזון? תודה רבה רבה

תשובה:

שלום וברכה

1. לא ניתן לתת על זה תשובה נחרצת כי אכן יש מחלוקת גדולה האם יש בעלות על דבר רוחני – חכמה, כאשר הדיסק עצמו אינו של המפיק, יש מורים כך ויש אחרת, וכתבנו בענין זה עשרות תשובות כאן באתר.

2. זו נקודה מאוד לא פשוטה, באופן עקרוני, אדם שנמצא במקום אחד ודרכו לשתות כל כמה זמן עוד כוס שתייה ועוד, והוא מודע לכך בשעת הברכה, אין לו היסח הדעת והיה פטור מלברך. אלא שראשית ענין זה אמור יותר באדם היושב במקום אחד ועוסק בלימודו או בעבודתו ורגיל לשתות, אבל אשה שטכנית מצויה בביתה אי אפשר לומר שאין כאן היסח הדעת שכן היא פועלת ועושה אלף ואחד דברים, וברור שברגע שגמרה לשתות זה היסח הדעת גמור. שנית, מה שחשוב לדעת גם במקרה של אדם שיושב ולומד במקום אחד שעות מוגדרות ויש לו הרגלים קבועים, אם עובר זמן שיעור עיכול שבשתיה הוא מועט, אולי חצי שעה, הברכה אחרונה שתברך בסוף לאחר הכוס האחרונה, כבר לא תועיל על בכוסות הראשונים ששתה וכבר עבר מהם שיעור עיכול, ונמצא ששתה בלי ברכה אחרונה! לכן ההנהגה הנכונה ברגע שאדם גמר לשתות וכרגע אינו רוצה עוד, מברכים ברכה אחרונה, ואחר כך כשירצה לשתות שוב יברך שנית, ראה בענין זה בהרחבה כאן.

3. על יציאה למרפסת נחלקו הדעות אם היא נחשבת שינוי מקום, והמיקל יש לו על מה לסמוך אלא שלכתחילה כשאין צורך רב עדיף להחמיר ולא לצאת, ראה כאן מקורות בהרחבה.ברכה אחרונה בכל מקרה חייבים, גם מי ששינה מקומו, ואם זה פירות וכדומה לא חייבים לחזור ולברך במקום האכילה דוקא.

4. אם את רוצה לשתות שוב לאחר ברכת המזון יש לברך, הברכת המזון מהווה הפסק והיסח הדעת גמור מאכילה ושתייה.

יום נעים ומבורך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל