שאלה:
בס"ד
שלום וברכה,
מה מברכים על הפירות מסוכרים?. שמעתי רב שהסביר שכל הפירות האלו (מנגו – אננס – פפיה – בננה צ'יפס – קווי – וכו) ברכתם "שהכל", כי כל הטעם והצבע זה מלאכותיים. עד עכשיו ידעתי שאם ניקר הצורה של הפרי, מברכים לפי הברכה המקורית. אבל עכשיו…מה עושים?
תודה מראש
יישר כח
דוד
תשובה:
שלום וברכה
אינני מבין מנין לקח מה שאמר, ברור שמלבד ההצבע מאכל והחומרי טעם יש כאן את הפרי עצמו שהוא בצורתו, יש לשואלו למקורותיו.
בס"ד
חיפשתי ומצאתי את שם הרב, מדובר על הרב ירון אשכנזי.
וגם מצאתי סרטון אחר ממנו אבל אומר בדיוק אותו דבר:
https://www.youtube.com/watch?v=kHJCAf_NYKQ
אינני מבין את דבריו.
אפשר לראות בדברי הגרש"ז אויערבך
וראה להגרש"ז אויערבך (הליכות שלמה, פסח, פ"ט ארחות הלכה הע' 84) שפירות שמייבשים אותם עד שמאבדים טעמם לגמרי הרי הם כעץ בעלמא ואף שאחר כך שבים ומרככים אותם ומחזירים להם טעם על ידי חומרים כימיים מ"מ כיון שאיבדו את טעמם והטעם שיש בהם עכשיו הוא רק על ידי פעילות כימית חיצונית, אינם שבים לברכתם הראשונה ומברכים עלים 'שהכל'.
אולם, אני מבין מדברי הרב שזה לא ישנה את דעתו…
מי אמר שזה מה שנעשה בפירות אלו?
גם הרב אופיר מלכה בספרו הליכות ברכות סימן רב הביא שכן התהליך היום אחרי שבדק ע"ש
דבר שני, להוסיף לכם ידע שאולי יעזור
הרב זמיר כהן בספרו שיצא בקרוב נזר כהן חלק ג סובר שפרות מסוכרים ברכתם פרי העץ, אולם הגאון הרב יעקב יוסף זצ"ל בשיעוריו סובר ברכת שהכל וכן ברכה אחרונה על צימוקים בורא נפשות, אך הרב אופיר מלכה בספרו הביא בשם ספר וזאת הברכה עמוד 337 בשם הגיר"ש אלישיב שברכתם בורא פרי העץ בניגוד לגרש"ז.
מקווה שעזרתי תבדקו את המציאות…
לגבי תות מסוכר ראיתי בקול הלשון שיעור של הרב ויא, ורואים שם תמונה של תות אחרי העיבוד, זה ללא צבע וטעם.
מוסיפים לו אח"כ חומרים
השאר תגובה