לתרומות לחץ כאן

חשמל – שבת גרמא

שאלה:

אנו נמצאים בח"ל בדירה בבנין בקומה גבוהה כאשר אורות חשמל מופעלות באופן אוטומטי כאשר הולכים בחדר מדרגות – הבאנו שאסור לצאת מהבית בשבת משום מדליק אורות חשמל דניחא ליה ופסיק רישא אפילו שזה רק גרמא שאולי זה הדרך – השאלה היא האם אפשר לא בלילה אבל ביום כן לצאת מהבית משך השבת מאחר ואין האור עוזר כל כך רק קצת מוסיף אור אבל מסתדרים יפה בלי האור בשעות היום – האם אפשר לכתחילה לצאת מהבית משך שעות יממה מהבית
תודה
תזכו למצוות

תשובה:

שלום וברכה

גם במשך היום זו בעיה, כיון שיש תועלת במנורות וזה עדיין פסיק רישא דניחא ליה. מה שאפשר בדוחק בלי זה, היא סברא מאוד מסוימת בהנאה ממעשה שבת של גוי שנעשה עבור הישראל [ראה מנחת שלמה סי' ה], אבל זה אף פעם לא מתיר לעשות מלאכות בשבת.

ערב טוב.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. האם אין טענה שמאחר והתועלת היא מזערית בשעות היום שייחשב כלא איכפת ליה…..גם יש צד שהמנורות המופעלות הם ספק דאורייתא – נראה שהאורות מודרניות ואולי לא בגדר מנורות של אש – עכ'פ ספק – ולישאר בפנים כל שבת למשפחה שלמה בגדר חולה שאין בו סכנה מה שמתיר אולי בכה'ג איסור דרבנן…? מעשה שבת של גוי לא כ'כ רלוונטי כאן לכאורה שהכל אוטומטי – האם אולי ללכת אחורה יוסיף מרכיב של שלא כדרכה…?

  2. כיון שיש בזה הנאה, וביום חול מעונינים בזה כפי שמשתקף בשאלה, זה נחשב לכאורה פסיק רישא דניחא ליה. ההדלקה היא כדרך, כך משתמשים, אינני יודע להתיר דבר כזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל