לתרומות לחץ כאן

כרטיס אלקטרוני בשבת

שאלה:

שלום. 1) אני עומד להתארח בשבת אצל חברים שלי, אבל הבעיה היא שדלת כניסה לבניין מגורים שלי נפתחת רק על ידי מגנט אלקטרוני וכמפתח לה משתמשים בחתיכת פלסטיק (key fob) שזה בעצם כלי שמלאכתו לאיסור. האם מותר לי לפני השבת לשים את חתיכת מגנט הנ"ל בחגורת שבת (כמו שעושים עם מפתח רגיל) כדי שאוכל לכנס לבנין במוצאי שבת, או שטלטול כזה אסור? 2) האם מותר לי לשים חגורת שבת על ג'קט מכופתר (כאשר כבר יש לי חגורה אחת במכנסיים ואני לא מוריד אותה) או שזה לא נחשב לדרך לבישה ואסור?

תשובה:

שלום וברכה

 

יש כאן בעיה משמעותית לפי דעתי, אם זה מגנט אלקטרוני הרי שפעילותו כרוכה בסגירת מעגל חשמלי, וזה אסור כמו כל הפעלת מכשיר חשמלי, וידועים דברי החזון איש שהאיסור בשימוש בחשמל בשבת הוא מלאכה דאורייתא של בונה. ואם כך נמצא שהנושא אינו רק מוקצה והוצאה יש איסור להשתמש בעצם הכרטיס הזה בשבת! [ובכלל בכל האמצעים הטכנולוגים הללו יש לברר היטב ולשאול רב שבקיא בדרך הפעלתם]

 

לא עוזר לשים סתם את הפלסטיק בחגורה, מה שעושים עם מפתח זה שיוצרים ממנו אבזם, כלומר המפתח עצמו משמש לסגירת החגורה! והמפתח בעצמו נידון כמלבוש ומשום כך הוא טפל לאדם הנושא אותו ועל כן איין זה נחשב הוצאה כמו כל מלבוש שאינו הוצאה. וכאן כנראה בלתי אפשרי שהרי החלק המגנטי אינו משמש לעצם החגורה רק נתלה בה ובצורה כזו הוא איננו יכול להיות מוגדר כמלבוש וממילא שוב אסור להוציא בשבת.

 

אינני יודע להשיב לגבי החגורה הנוספת. אבל נראה לי כאמור שכל השאלה לא נכונה, עצם השימוש במפתח מגנטי זה הוא אסור בשבת.

ויהי רצון שנזכה לשמור שבת כהלכתה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל