לתרומות לחץ כאן

כיבוי אור על ידי ילד קטן בשבת

שאלה:

שלום בטעות בליל שבת הדלקנו את האור בחדר, יש לנו ילדה בת שנתיים, האם היה מותר לשים אותה על כסא ליד המתג והיא תשחק שם וקרוב לודאי תסגור את האור ? והאם יש הבדל בין אם רומזים לה או לא. כדי שיהיה אפשר לישון. ישר כח

תשובה:

שלום וברכה

יש להקל בשעת הצורך לעמוד איתה ליד המתג כיון שאינה בת הבנה כלל באיסורי שבת, אבל אין לומר לה או לרמוז לה לכבות את האור, אלא רק תשחק להנאתה.

מקורות:

בגמרא ביבמות קיד א מבואר שיש איסור לספות איסור לקטן בידים, כלומר, אסור להגיש לקטן מאכל אסור או להורות לו לעשות מעשה האסור בשבת וכיוצא בזה, שנאמר לא תאכלם כי שקץ הם ודרשו חכמים, לא תאכלם – לא תאכילום. וראה פרטי דין זה במשנה ברורה סי’ שמג ס”ק ד. לגבי איסור ספייה במלאכה דרבנן נחלקו הדעות, הרמב”ם מאכלות אסורות יז כז אוסר, והרשב”א ביבמות שם מתיר כאשר הדבר נעשה לצורך הקטן, לצורך הגדול הכל מודים שאסור. להלכה הכריע בזה השו”ע שם כדעת הרמב”ם.

חידוש נוסף מבואר ברשב”א שם, שאיסור ספייה אינו אמור רק בציווי ממש, אלא אפילו ברמיזה בעלמא.

כמו כן, ברש”י שמות כ י מבואר, שהאב מצווה לדאוג לכך שבנו הקטן אף שאינו בגיל חינוך לא יעשה מלאכה האסורה בשבת, ואף שבביאור הלכה בסי’ רסו מביא שיש שחלקו על דברי רש”י אלו, ולדעת עד גיל חינוך אין איסור זה נוהג מ”מ לכתחילה יש להחמיר בדבר, שכן הכריעו כמה אחרונים, ראה משכנות יעקב סי’ קיח, וע”ע שער הציון סי’ שלד ס”ק נד ובאחיעזר ח”ג סי’ פא. אולם בשעת הצורך ניתן לסמוך על שיטת הרשב”א הנ”ל, ולכן אם הקטן אינו בר הבנה כלל ולא יודע שיש איסורי שבת, מותר לעמוד איתו ליד המתג שישחק שם.

הצטרף לדיון

11 תגובות

  1. לא הבנתי למה צריך הקטן להיות לאו בר הבנה הרי לדעת הרשב"א מותר בכל ענין וכ"כ בבה"ל בשם רעק"א שאפשר לעשות כן וכך נהגו לפנים לשלוח קטן להביא המאכלים החמין לצורך שבת מאת האופה בעיר שאין בה עירוב

  2. כלומר אם הבנתי נכון: לענין איסור ספייה אין כאן בעיה כיוון שהקטן עושה על דעת עצמו.
    לענין שביתתו עליך, בשעת הצורך ניתן לסמוך על הדעות החולקות על רש"י. נכון?

  3. שתי שאלות: למה זה שמעמידים את הקטן ליד המתג לא נחשב ספייה, בלי המבוגר לא היה יכול להגיע לשם.
    שאלה נוספת האם יהיה מותר במקרה הנ"ל להתיר למבוגר לסגור את האור בשינוי שהרי זה שבות דשבות במקום צער, ומה הדין בגוי.
    ישר כח

  4. בס"ד
    ארצה להעיר למעכ"ת שהסתכלתי בארחו"ש ולא מצאתי רק שיש חיוב חינוך שלא יניח לקטן להדליק האור, וזה נכון גם לדידי כיון שזה אסור אף לצורך הקטן. אבל בנוגע לכבות האור שבזה ל"ג מדרבנן לספותו מניין שגזרו מצד חינוך והרי כשם שבריביתייהו ל"ג משום חינוך ה"נ במקום שמותר לספותו איסור דרבנן אולי ל"ג משום חינוך. תדע דוכי בציור רעק"א מיירי בבנו של אדם אחר שיביא לו סידור?? וכן מה שהערתי ממה שנהגו מקדמת דנא בפולין להביא חמין מהאופה לשבת במקום שאין עירוב ועשו כן ע"י ילדיהן ולא ע"י אחרים מוכח שאין בזה חובת חינוך אפילו בבר הבנה.

  5. העיקר חסר כאן מן הספר… מה דאיתא בגמ' יבמות קי"ד שם, "רב יצחק בר ביסנא אירכסו ליה מפתחי דבי מדרשא ברשות הרבים בשבתא (אבדו לו מפתחות בית המדרש ברשות הרבים בשבת), אתא לקמיה דרבי פדת, אמר ליה: זיל דבר טלי וטליא וליטיילו התם (לך תגיד לילדים לשחק שם), דאי משכחי להו מייתי להו (והם ימצאו בעצמם את המפתחות ויביאו לך אותם) אלמא קסבר: קטן אוכל נבלות – אין ב"ד מצווין להפרישו".

    והוקשה לי, מילא שאינו מצווה להפרישו, אבל לשימו שם בכוונה תחילה, הרי זה גורם בכוונה תחילה שיעבור עבירה, וגרע הרבה מאחד שאינו מפרישו!

    עוד הוקשה לי, הרי אם אדם יראה ילד קטן מחלל שבת, בוודאי יגער בו, קל וחומר בן בנו של קל וחומר אם מדובר בבנו שהוא מחנך אותו מגיל אפס לתורה ויר"ש, בוודאי שיפרישו אע"פ שאינו מצווה?

    ואכן הרמב"ם כותב (מאכלות אסורות, יז, כז – כח):

    "קטן שאכל אחד ממאכלות אסורות, או שעשה מלאכה בשבת אין בית דין מצווין עליו להפרישו לפי שאינו בן דעת… אף על פי שאין בית דין מצווין להפריש את הקטן, מצוה על אביו לגעור בו ולהפרישו כדי לחנכו בקדושה שנאמר חנוך לנער על פי דרכו".

    את השאלה השניה יש כמה דרכים בראשונים לבאר,

    א. תוספות בנזיר כח:

    "תימה הא דאמר בעלמא (יבמות דף קיד.) קטן אוכל נבילות אין ב"ד מצווין עליו להפרישו והאמר [ריב"ח] אף לחנכו לעשות מצוה מוטל על האב… עוד אומר ר"י דחינוך לא שייך אלא באב אבל באיניש אחרינא לא שייך".

    (לפ"ז צ"ל שלא מדובר בילדיו, ויש שהקשו שבהמשך משמע שגם האב אינו מצווה).

    ב. תוס' בתירוץ ראשון שם:

    "תימה הא דאמר בעלמא (יבמות דף קיד.) קטן אוכל נבילות אין ב"ד מצווין עליו להפרישו והאמר [ריב"ח] אף לחנכו לעשות מצוה מוטל על האב וי"ל דחינוך לא שייך אלא להזהירו לעשות ולקיים מצוה אבל להזהיר מלעבור אין זה חינוך".

    ג. תוס' בשבת קכא:

    "שמע מינה קטן אוכל נבלות בית דין מצווין עליו להפרישו… ונראה דמיירי בקטן שלא הגיע לחינוך דבהגיע לחינוך כיון שחייב לחנכו כל שכן דצריך להפרישו שלא יעשה עבירה".

    לפי התירוץ האחרון אולי י"ל גם לגבי השאלה הראשונה ששאלתי, שמדובר בתינוק קטן מאוד שאינו מבין כלום ולכן אין זו עבירה ומותר גם לגרום לו בשעת הצורך לעשות עבירה.

    וא"כ נפק"מ להלכה ולמעשה כמו שהורה הרב שליט"א, שבתינוק קטן מאוד שאינו מבין משמעות מעשיו אפשר במקום הצורך לגרום לו לעשות מלאכה כשהוא אינו מבין כלל שעשה אותה. כגון להעמיד תינוק קטן (להערכתי עד גיל שנתיים בערך) ליד מתג כדי שיישחק בו וידליק את האור.

    ומי שישאל, "וכי הוא גוי של שבת"? הנה מהגמ' ביבמות קי"ד מוכח דמותר לעשות כן לכתחילה.

    ולפי הרשב"א שהביא כבודו שיש איסור ברמיזה בעלמא וא"כ אסור לרמוז לקטן שיכבה או ידליק את האור, צ"ע כשמעמידו על כסא שיגיע למתג, אם נחשב ספיה כפי שהעיר אחד המגיבים.

    אבל מהגמ' הנ"ל שהבאתי בראשית דבריי משמע שסיוע כזה אין בו בעיה (כי הורה לילדים לשחק היכן שימצאו את המפתחות).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *