לתרומות לחץ כאן

ברכה על חלה מתוקה – כמה מתוק?

שאלה:

לכבוד הרבנים!
בעניין ברכה על לחם מתוק לפי מרן. האם המתיקות נבדקת עפ"י האדם או אזלינן בתר רוב העולם(האם טעם זה נחשב להם למתוק)
אשמח למקור ,תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה

הנושא אינו מתיקות, לצורך הענין גם תיבול חריף רלוונטי באותה מידה… הנושא הוא עד כמה התיבול מורגש בפה, משום שטבע העולם הוא שלחם שתיבולו מורגש היטב והוא מתוק או פיקנטי, מיועד יותר לקינוח כמו עוגה, ולא לאכילה לשובע, משום כך אגב פקפק הגרש"ז אויערבך זצ"ל על מנהג בני ספרד לברך על חלה מתוקה מזונות, משום שחלה זו נאכלת תמיד לשובע, ואם כן מה בכך שמתיקותה נרגשת? כך שהנושא הוא יותר יעוד המאכל לפי אופיו ואינו משתנה מאדם אחד לחברו.

מקורות:

על מנהג הספרדים בחלה מתוקה ראה שו”ת אור לציון ח”ב פרק יב סעי’ ד, וראה כף החיים סי’ קסח שם שירא שמים ימנע מאכילת חלה כזו כדי שלא יכנס בספק ברכות. כמובן, שאם אוכלים כמות מרובה מחלות כאלו [כשיעור ד’ ביצים] יש כאן כבר ענין של קביעות סעודה, ובפרט כיחד עם זאת אוכלים עוד מאכלים, ונמצא שאם אוכל שתי פרוסות חלה, ומלבד זאת אוכל דגים ובשר אורז ושאר מעדנים, הכל מודים שמברך עליה המוציא מדין קביעת סעודה וכמבואר בשו”ע שם סעי’ ו.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. אוקי. אך למי שפוסק כעת כמנהג הספרדים שזה מזונות, עפ"י מה הולכים האם עפ"י רוב העולם אם זה נחשב מתוק או זה משתנה מאדם לאדם. (כלומר אדם שמרגיש שזה מתוק לו יברך מזונות, ומי שלא מרגיש מתיקות יברך המוציא)?

  2. אני חוזר שוב, זה לא קשור לחיבה שלך לדבר מתוק, אם המתיקות מורגשת הרבה, זה מוגדר כפת הבא בכיסנין, הענין הזה אינו שונה אצל בני אדם אלא למי שיש לו קושי בבלטות הטעם שכמובן אינו קובע בענין זה.

  3. אם ניכר לכל אדם באופן אישי המתיקות בעיסה שנילושה בחלב או במי פירות יברך עליה מזונות אא"כ אכל שיעור קביעות סעודה של ארבע ביצים. כ"ד הרב עובדיה והרב משאש. נכון שבסברא זה קשה והכל תלוי האם הדרך לאכול לחם זה לקינוח או לשביעה. וכ"כ הב"י והמשנ"ב שרק כשעשוי לקינוח ברכתו מזונות ולא שעשוי לשבוע ממנו. וכ"פ הרב משה לוי זצ"ל בברכת ה'. אך לדעת הרב עובדיה ברכת הלחמניות המתוקות מזונות. בברכה, ויקטור בוחניק רחובות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל