לתרומות לחץ כאן

זמן אמירת ברך עלינו בחו"ל / בן חו"ל בארץ ישראל

שאלה:

שלום,
אני יהודי – נוהג כדעת הספרדים- תושב חו"ל אשר במהלך כמה חודשים שהיתי בארץ ישראל. אני עתיד לטוס לחו"ל בשבוע הבא ביום שני לניו יורק. בארץ ישראל אומרים "ברך עלינו" כבר ביום חמישי בלילה.
כיצד עליי להתנהג, מה לומר ומתי לומר?
"מהי התקופה של תשרי" – 60 יום? מאימתי מונים?

תשובה:

שלום רב

זמן בקשת ותן טל ומטר בחו”ל הוא בליל ה-5 או ה-6 לדצמבר [תלוי אם חודש פברואר באותה שנה יהיה 28 או 29 יום, שאז זה מתחיל ב6 לחודש]. הסיבה לשינוי, היא משום שארץ ישראל זקוקה יותר לגשמים ומשום כך מקדימים שם לבקש עליהם, ראה תענית דף י.

לגבי בן ארץ ישראל שנמצא בחו”ל לאחר ז’ חשון האם אומר ותן טל ומטר, נחלקו הדעות כידוע כמובא בבאר היטב סי’ קיז ס”ק ד, ובפרי מגדים שם והמשנה ברורה נראה שמחלוקת זו היא גם להיפך, בבן חו”ל הנמצא בארץ ישראל בתוך התקופה, אם אומר ותן טל ומטר. אולם בברכי יוסף שם אות ה כתב שבאופן זה לכולי עלמא יבקש טל ומטר כמנהג בני ארץ ישראל שהוא מצוי בה עתה, ולהלכה הכריע הגרש”ז אויערבך, שאם יחזור לחו”ל לאחר השישים יום של התקופה, יאמר טל ומטר כמנהג ארץ ישראל, אך אם יחזור לחו”ל כששם עדיין לא מבקשים גשם, גם בעודו בארץ ישראל לא יבקש גשם. כשניגש כשליח ציבור עליו לנהוג כמנהג המקום, אלא שיש אומרים שלכתחילה לא יגש לפני התיבה.

מקורות:

עיין בברכי יוסף סימן קי”ז סק”ו ועיין שו”ת מנחת יצחק חלק י’ סימן ט’ ועיין בספר יו”ט שני כהלכתו פרק י’ הערה י”ב -כ’ – כ”ב בשם הגרש”ז אוירבך זצ”ל ועיין שו”ת בצל החכמה ח”א סימן ס”ב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל