לתרומות לחץ כאן

כיבוי ביום טוב

שאלה:

שלום
שלחו לי סרטון שבו מכבים את הגז בכיריים באופן הבא:
חוסמים את פיית הצינור באמצעות כף אוכל ורק לאחר 8-9 שניות הגז כבה כי אין זרם גז. כלומר, יש פה גרמא עם פס"ר דניחא ליה באיסור דרבנן.
אשמח לצרף סרטון (במייל אחר אם יש?) ולקבל חוות דעת.

תשובה:

לא הבנתי את הפתרון, כל סגירת הגז תמיד ענינה שמפסיקים לספק גז לאש ואעפ"כ זה אסור, משום שמחשיבים כאילו הגז או כמו כוס שמן עם פתילה שהוצאת השמן ממנה נחשבת כיבוי. לא הבנתי מה ההבדל אם אתה חוסם את זה בצינור או פשוט מכבה את הגז. כמו כן לפי הסברא הנ"ל זה אינו גרמא. הוצאת שמן מנר אסורה גם אם יש בנר שמן לארבע שעות והוצאת חצי ממנו כך שימשיך לדלוק עוד שעתיים.

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. נסביר שוב:
    חוסמים את צינורית הגז שבכריים באמצעות כף (שינוי), ועד שהגז נכבה לגמריי חולפים 9 שניות .
    זה לא כיבוי מיידי.
    לכן, יש פה פס"ד בדרבנן דניחא ליה ביוט ובשינוי. מותר ? אסור?

  2. תיקון חשוב מאוד לשאלה:
    לא חוסמים את צינורית הגז! זה לא מה שהכף עושה!
    אלא שמים כף שיפריד בין חיישן החום לבין הלהבה.
    החיישן נמצא שם מטעמי בטיחות (שאם רוח מכבה את האש אז החיישן שם לב שאין אש ומנתק את הגז), אם שמים כף שיפריד בינו לבין הלהבה בעצם מונעים מהלהבה לחמם את החיישן כך שהחיישן חושב כאילו אין אש ולאחר כמה שניות הוא יגרום לניתוק הגז.

  3. ראיתי לאחרונה את הסרטון המדובר, ולעניות דעתי החסימה עם הכפית נעשית לחיישן הבטיחות ולא לצינור הגז. חיישן הבטיחות מתחמם עם הגז ובעזרת מנגנון מסוים נשארת הזרימה פתוחה. כאשר לא מגיע חום לחיישן (למשל, אם נכבתה האש והגז ממשיך לזרום) זרימת הגז נסגרת באופן מכני (קפיץ).
    השאלה היא האם כיבוי כזה מותר?

  4. עכשיו הבנתי. יתכן שזה גרמא, אבל צריך לדעת שגם גרמא בדרבנן התירו להרבה דעות רק במקום הפסד. לא ברור לי אם אין בעיה של ניתוק מעגל חשמלי בעצם הכנסת הכף. המציאות אינה ידועה לי
    כמו כן כלל לא ברור שמותר להשתמש בכיריים אלו בשבת גם בלי קשר לכיבוי, ראה כאן
    http://din.org.il/2015/03/24/%D7%A9%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%A9-%D7%91%D7%99%D7%95%D7%9D-%D7%98%D7%95%D7%91-%D7%91%D7%9B%D7%99%D7%A8%D7%99%D7%99%D7%9D-%D7%A2%D7%9D-%D7%97%D7%99%D7%99%D7%A9%D7%9F-%D7%A9%D7%9C-%D7%A9%D7%A1%D7%AA%D7%95/

  5. לכבוד המערכת שלום וברכה:
    לאחר בדיקה מקיפה, פסק הרה"ג הרב יצחק לוי שליט"א רב העיר נשר, מחבר ספרים – שו"ת אבי בעזרי השעור השבועי ועוד…, שמותר להשתמש בפטנט זה לכבות הגז ביום טוב, ויש הסכה גם כן של הרה"ג מרן הראשון לציון הרב יצחק יוסף שליט"א.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל